Manlig intuition

Jag brukar säga att intuition är när ditt undermedvetna tänker snabbare än du själv.

Det underbara Huuto.net har för ett tag sedan försett mig med något som säljaren påstod vara en båtratt. På bilden såg den ut att vara som gjord för projektbåten, absolut rätt årgång med tunna ekrar i rostfritt stål, en så kallad banjoratt. Jag anade nog att det inte rörde sig om en ratt som ursprungligen varit avsedd för en båt utan snarare en anpassad bilratt. Min intuition kastade fram märket Standard. Varifrån jag fick det mentala inkastet vet jag inte. Men jag har antagligen kastat ett öga in i någon sådan bil på något bilmuseum. Och min intuition (undermedvetna) hade rätt! När jag fick hem den något skamfilade ratten stod det i emblemet ”Standard”!

Standard Vanguard är inte bilen som kommer att gå till historien som den vackraste av bilar, men snygg ratt hade den. Mitt exemplar har förlorat det mesta av sin bakelit. Jag får ägna vintern åt att få den i presentabelt skick.

Det framstår med avskyvärd tydlighet att min hjärna bär på en hel del värdelöst vetande som bara väntar på att få dyka upp!

4 reaktioner på ”Manlig intuition

    • Blev tvungen att bild-googla fram en Minor-ratt och håller nog med om att den inte är dålig den heller! Men jag får ta vad som står till buds 🙂

  1. Min intuition säger att ratten inte kommer att passa, såvida inte båten också är högerstyrd.. 😉
    Förresten, Varför är båtar nästan alltid högerstyrda? Har det något med den gamla styråran och styrbord att göra månntro..?

  2. Jag hade en himla tur, båten råkar vara högerstyrd så ratten passar nog 🙂
    Jag kan åtminstone inte föreställa mig någon annan anledning än den du anger till båtrattens placering. Båtfolk är ju en aning konservativa, så ett par tusen års tradition gäller väl ett tag ännu 🙂

Kommentera

