Avgastrim

En mycket god vän till mig har en reflexmässig vana att avgastrimma alla sina åkdon, ja alla. Antagligen är det av rent trafiksäkerhetsmässiga orsaker. Det sägs ju att ”loud pipes saves lives”, andemeningen är att ett högljutt fordon hörs på långt håll och potentiella överkörningsoffer hinner rädda sig i god tid.

I samma anda har jag nu försett min båt med ett något grövre avgasutsläpp. Simmare i Västerviks strömmen torde tack vare denna modifikation höra mitt annalkande fartyg och därigenom bjudas möjlighet att undgå att bli skivade av propellern.

En annan orsak är att den nya motorn är något större än den gamla och det gamla avgasröret var till dimensionen blott något grövre än ett sugrör. Men det är en mer sekundär orsak…

Det hela kommer på exakt rätt nivå i vattenlinjen för att åstadkomma det där underbara gurglande ljudet när båten står och mumsar på tomgång!

Det är inte lite vedermödor att skruva fast en ny avgasgenomföring. Först skulle den gamla bort, det blev att ta till vinkelkapen och en medelstor slägga för att få bort den. Sedan förstorades hålet med en hålsåg. När jag sedan letade genom min låda med rostfria skruvar gick det upp för mig att sortimentet inte var komplett. Detta skulle i normala fall vara enkelt löst. En sväng till järnaffären bara. Men nu är det så att Den Röda Fransyskan har ett lite trasigt urtrampningslager och jag vill inte belasta henne med onödiga färder. Den Gröna Fransyskan var på utflykt med Min Älskade och Barnaskaran. Återstod alltså Den Svarta Finnen, den är tvåhjulig och framförs medelst förarens vevande benrörelser, riktningen regleras med ett tvärställt rör med handtag i båda ändar. Med det rudimentära fordonet tog jag mig in till staden för att köpa rostfria skruvar i dimensionen 4x38mm. Det hela blev en tur på dryga sjutton kilometer!

Nu håller jag på att städa upp i båten och göra motorrummet klart för sin nya innevånare. Tänkte städa upp och måla hela utrymmet innan motorn lyfts på plats. Ett drygt jobb med tanke på att glasfiberytorna har varit helt obehandlade sedan sent femtiotal. Planen är att i nämnd ordning skrapa rent, dammsuga, ångtvätta, torka upp med aceton, slipa upp ytorna, tvätta med aceton igen och slutligen måla med vit topcoat.

Våren är på kommande!

2 reaktioner på ”Avgastrim

  1. Klart att det skall vara litet ljud i en så häftig båt, skulle ju vara pinsamt annars!
    Kånstiga bekanta du har…
    Ja, och lycka till me putsase och tåppkåotase!

  2. Jovisst blir det ljud! Lite mer återhållsamt blir den nog ändå med en meter krokig avgasslang som mjukar upp den skarpaste ljuden.
    Jåå, det är en märklig man den där…

Kommentera

