Provkörningar

Båtmotorn är nu så klar den kan bli före ilyftandet. Den har körts sammanlagt ungefär en halvtimme med hela kylsystemet inkopplat. Efter det har ventilerna fått en noggrannare inställning och ännu återstår fininställning av tändningen.

Man kan ju inte annat än sätta in en liten videosnutt filmad med mobilen. Att den låter lite ”trimmad” på gången beror antagligen på att tändningen inte är justerad, motorn startade direkt med min från höften skjutna grundinställning. Sökandet efter mitt tänd-oscilloskop har inletts…

8 reaktioner på ”Provkörningar

  1. Nu är det spännande! Kul att motorn går så gärna, hoppas den fortsätter med det också. Den där litet konstiga gången kan ju i viss mån förklaras av att du kör med bara grenröret/avgaslimpan.
    Ring om du inte hittar Stroboskoplampan:-)

    • Jag hoppas också att den är relativt villig att snurra och gå när man sjösatt. Det brukar vara just när båten lämnat tryggheten på båtkärran som motorn visar sin sämre sida 🙂

    • Något vidare musiköra är jag dessvärre inte i besittning av. Mitt motoröra brukar lyckligtvis kompensera för den bristen. Jag har dock noterat att mitt motoröras gehör kan avvika bortåt en hel grad vid tändinställning, därför vill jag helgardera med stroboskoplampan 🙂

  2. Vi har problem med TV-bilden, fjärrvärmen, el-tillförseln, postutdelningen m.m. Jag ringde till alla ställen och gjorde felanmälan. På samtliga ställen fick jag samma svar. -Tyvärr vi kan inte hjälpa dej, det finns störningar överallt. Det är bara att vänta tills Uupee har justerat tändningen och sjösatt båten. Mvh.

  3. då är frågan, ska man tro på örat eller på lampan, det är ju lite som musik då en motor går rent, man kan höra takterna…med ett någotsånär musiköra

    • Visserligen hör man om den går rent utan misständningar och har en jämn gång, men det behöver inte betyda att tändläget är rätt. Fel tändläge kan i värsta fall leda till att motorn överhettas eller att den bara inte levererar all effekt. Det är därför motortillverkaren noggrant anger gradtal och vid vilket varvtal tändningen skall ställas in, som i min båtmotors fall; 24-26 grader f.ö.d. vid 2000 varv per minut. Jag får nog öva på att ”öroninställa” en hel del för att nå den noggrannheten. I synnerhet som det är snart tjugo år sedan jag senast ställde in en Volvo B20 eller B18…

Kommentera

