Nysvenska och hippologi

Man kan inte med bästa vilja påstå att jag är hästintresserad. Ändå vårdar jag ömt minnet av hur jag som barn deltog i höbärgningen på min morbrors ägor. Höet lades då på traditionella störar och morbror Levi använde sin häst till att dra de olika redskapen och köra höet till ladan. Han hade visserligen en blå Fordson Major, kallad Majoorin. Men i hösvängen var det ofta hästen som fick dra sitt strå till stacken.

Under senare år har jag fått se hur hästarna krymper, numera finns hästar som är mindre än en större hund. Kanske är det kul och praktiskt med ett sådant kreatur om man bara har hästen för att man vill ha en häst. Mitt språkintresse har fått mig att fundera på vad denna lilla hästtyp skall kallas. Jag har visserligen hört dem kallas minihästar, men det låter lite fantasilöst. Ibland kallas hästarna vid sina rasbenämningar, detta är naturligtvis mer korrekt men det är hopplöst för en icke insatt att veta vad som menas.

Jag har nu med hjälp av omåttlig logik kommit fram till den benämning på dessa små hovdjur som härmed kommer att vara den allenarådande. Låt mig illustrera mitt resonemang med hjälp av bilder.

En rejäl traktor

Trädgårdstraktor

En rejäl tomte

Trädgårdstomte

En rejäl häst

Trädgårdshäst naturligtvis!

Härmed har jag gett månadens bidrag till etymologin!

13 reaktioner på ”Nysvenska och hippologi

  1. Men en rejäl fullvuxen tomte heter ju Julbocken. Tomtgubben eller egentligen Tonktgåbbin är en annan sort som Viktor Rydberg diktat om. Han vaktar gården ständigt men på julafton är det bäst att ställa ut ett fat med risgrynsgröt på trappan åt honom. Traktorn är en Tomttraktor.

  2. I nysvenskan är allt numera logiskt. Då det gäller sport är det logiskt att det sämsta laget vinner därför att det är så länge sedan det vann och att de därför så gärna vill vinna.

    Det gör en analog jämförelse mellan fullvuxet och smått. Hästen är en tomthäst.

  3. Allt det här förklarar ju begreppet hästkraft!
    Min sons moped skall, enligt instruktionsboken vara utrustad med ca fem hästkrafter. Den går ca 45 kilometer i timmen och har ungefär lika bra accelleration som min Tunturi paappa med 1,5 hästar.
    De moderna mopederna har säkert ”trädgårdshästkrafter”, medan de äldre mopederna hade ”rejäla hästkrafter”?
    Uttrycket eller ordet trädgårdshäst är förträffligt och logiskt och antages härmed!

    • Åkte för ett tag sedan med en likadan moped som jag hade som femtonåring. Första intrycket var att den verkade en bra aning trögare än min. Därefter insåg jag att stackaren hade åtminstone trettio kilo mer att släpa på numera.
      Jag har för mig att mopederna på den tiden fick väga max 50 kg. Med undertecknad i femtonårsåldern torde den sammanlagda vikten under färd ha varit ungefär 110kg.
      Numera är det ju inte ovanligt att en modern moped väger bortåt 100 kg torrvikt. Med vätskor ifyllda och undertecknad i sadeln är vikten ca 200 kg! Inte konstigt om det går lite trögt…

  4. En utsaga är antingen logiskt sann eller logiskt falsk. Att den skulle vara bara logisk finns inte eller bara i sportfånekretsar. Logik handlar enbart om vad som är sant. En kraft är inte en effekt. Det är ett sant påstående. Accellerationen beror på motorns vridmoment i Nm. Hela förslaget stupar på att det inte finns några trädgårdsjulbockar. Julbocken finns och lever. Men han bor ovanför trädgränsen och tål inte trädgårdar.

    • Samlar svaren på dina insiktsfulla kommentarer i samma lucka.
      Har aldrig hör ett mer befängt uttryck än tomttraktor! Skall naturligtvis bevisa mitt resonemang med hjälp av den ultimata källan till visdom när det gäller vad som är gängse uttryck om olika föremål; http://www.blocket.se! Låter detta en aning barockt? Ingalunda, låt mig ge ett exempel; jag sökte på blocket.se med ordet tomttraktor och fick det otvetydiga svaret ”Inga annonser hittades!”. En sökning med ordet trädgårdstraktor gav 135 annonser!
      Logik är bara logisk så länge ingen omkullkastar resonemanget som ledde fram till den logiska slutsatsen. Därför tror jag inte att ren, korrekt och otvetydig logik existerar förutom i ytterst enkla frågor. Fler parametrar tenderar att öppna små logikglipor som i värsta fall kan omkullkasta hela tankekedjan.

  5. Du har helt rätt i att logik är en den mätmetod som används till att testa enkla elementära grundläggande frågeställningar. Sant eller falskt. Är julbocken en tomte? Svar: Nej! Han är ej heller någon julgubbe. Bor han i Korvatunturi? Svar: Ja! Bor han i Postterminalen Tomteboda i Solna? Svar: Nej! Han bor inte heller i Tomteland i Mora. Genom att ställa många, många ja/nej frågor om allt möjligt, når man ändå långt i klarläggandet av även komplexa frågeställningar. Julbocken åker med flygande renar men tomtarna använder små hästar i det dagliga arbetet. Tomthästar.

    • Hos oss har vi nog använt både jultomten och julbocken för samma sak, men en viss risk för förväxling föreligger dock. Använder åter en beprövad mätmetod på nätet och får följande oomkullrunkerliga resultat:

      Sökning på Google med ordet ”jultomte” ger ca 150000 resultat med beskrivning och bilder på den alltid lika fryntlige, skäggige rödklädda lite rundmagade figur som delar ut julklappar till snälla barn och i bästa fall även lite åt en lagomsnäll vuxen som jag.

      Söker man på ordet ”julbock” får man lära sig allt om den bock tillverkad av exempelvis halm som brukar pryda golvet i närheten av julgranen. En dylik i kolossalformat brukar varje år brinna glatt i staden Gävle.

      Jag vet att man i bland använder ordet ”julbocken” om den alltid lika fryntlige, skäggige rödklädda lite rundmagade figur som delar ut julklappar till snälla barn och i bästa fall även lite åt en lagomsnäll vuxen som jag. Men jag är illa rädd att det är en så kallad finlandism, något som vi bör undvika i görligaste mån när vi låtsas vara nätkosmopoliter. Allt för att inte sätta myror i huvudet på våra grannar i väster 🙂

  6. Julbocken är den ursprungliga utdelaren i Norden. Den hade fårskinspäls och horn och buffade dem som varit dumma. De snälla kunde få en gåva.

    Den röda med skägg är ett påhitt av Walt Disney på 1930-talet.

Kommentera

