Inga raketvetenskapsmän

Det veckoslut som många kallar villaavslutning är till ända. Själv brukar jag se villaavslutningen mera som början på den färggranna och stillsamma delen av stugsäsongen.

En villaavslutning utan raketer finns inte på min karta. Under årens lopp har jag ändå förändrats när det gäller mina raketvanor. Förr köpte man ett paket med mängder av raketer och smällare. Under årens lopp har jag ändå så sakteliga tröttnat på att skicka iväg ett par dussin raketer som säger pffffsssssch-puff samtidigt som de knappt når över albuskagen i stranden. Har också tröttnat på raketerna i fooouuuusssssch-pang-klassen. Resultatet av denna mognadsprocess är att jag numera endast köper några få raketer i den största SCHWOUUUUUUUUUUSCH-KABOOOOM-klassen.

Årets raketköp gjordes i en bilaffär med en tillfälligt inrättad rakethörna. Lite märklig bransch den där raketbranshen. När man köper ett paket raketer; oberoende om det är SCHWOUUUUUUUUUUSCH-KABOOOOM-klassen eller pffffsssssch-puff-klassen så får man en påse med grejer på köpet. I mitt fall så medföljde ett par handskar i barnstorlek och inte mindre än två (2) ficklampor! Det gick heller inte att byta detta paket med prylar mot ett par skyddsglasögon som såldes för ett skapligt överpris. Skyddsglasögonen som säkerhetsmänniskor i media noggrant påpekat att man borde använda vid sina avskjutningar borde enligt min mening varit det som var det mest väsentliga i tillbehörspaketet som följde med på köpet. Men så här verkar det nu vara i raketbranshen numera.

I övrigt bjöd veckoslutet på det normala ute vid stugan. Läste ut en A Paasilinna och fixade en ny öl- och vinkällare. Källaren består av en nedgrävd mjölkkanna inhandlad på Juthbackamarknaden. Havsörnen kollade in oss och vår ö både på lördag och söndag. Han verkade inte bry sig i människorna som glodde nere på marken utan svävade vidare på sina vida vingar.

2 reaktioner på ”Inga raketvetenskapsmän

Kommentera

