Blöt lördag

Den av mig sedan länge emotsedda dagen sågs äntligen denna eftermiddag.

Sjösättning!

Brodern mötte upp med sin genuina Landcruiser för att dra ner projektbåten till stranden. Den gamla bilen och båten blir på något sätt ett trevligt ekipage. Sakta åkte vi ner till sjösättningsrampen. Med lite möda lämnade båten tryggheten på trailern och gled ner i vattnet.

Ett oroväckande porlande ljud uppstod genast under durken. Ett av mig förbisett nöulohål fanns precis bredvid länspumpen. En första åtgärd blev att stoppa i lillfingret för att förhindra den nedåtgående rörelsen genom vattnet. Med ena handens lillfinger i hålet grävde jag med den andra handen i verktygslådan efter något som skulle passa i hålet. En liten skruvmejsel visade sig passa någorlunda.  En lagom grov björk som växte vid bryggan fick donera en kvist av lämplig grovlek och efter lite täljande var båten vattentät.

En kort provtur tillsammans med Uthus-Björn ( http://bloggen.fi/uthuset/ ) visade att generator/vattenpumpsremmen hade hamnat fel vilket ledde till lite problem med överhettning. En till djupdykning i verktygslådan och motorrummet reparerade det hela.  I övrigt visade provturen att propellern har lite väl stor stigning, eller så är motorn väl klen. Problemet kommer att åtgärdas med endera mer effekt i motorn eller så en propeller med mindre stigning.

En till tur senare på kvällen gav vid handen att gångläget kan beskrivas som klassiskt med magnifikt svall och ett för båttypen typiskt vattenstänk. Båtens låga fribord medför att den höga vindrutan behövs. Ljudet från det odämpade avgassystemet är minst lika klassiskt. Sommarstugeägarna kommer att veta vilken båt som kommer fram bakom udden bara för att de känner igen ljudet.

Om båten ser lite kantig ut på land så ser den ytterst häftig ut när den väl kommer i vattnet…

Foto av Uthus-Björn:

Annonser

2 reaktioner på ”Blöt lördag

  1. Känslan att åka i den här båten är helt annan än en modern båt med snurra… Fantastisk känsla!
    Tack för premiärturen!
    Som sagt var… Om propellerstigningen bibehålls och Volvomotorn är för klen, så skulle väl en Chevroletsexa passa? 🙂
    Ljudet…….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s