Mr Murphy, båten, igelkotten och jag

Min målmedvetenhet när det gäller att få båten i sjön och provkörd innan isen lägger sig är ohämmad och illa återhållen. Aftnarna i veckan har till största delen tillbringats i biltaket där båten står och i garaget där alla verktyg finns. I kväll verkade det till en början som om framåtandan avtagit en aning. Men efter lite soffmys och en välsmakande fredagspizza återfick jag energin och begav mig ut till garaget med storartade föresatser. Mr Murphy var dessvärre lika målmedveten och vi kämpade mot varandra i livlig envig där jag slutligen avgick med segern! Flankstöd i kampen mot herr Murphy fick jag av den igelkott som under veckan bökat omkring bland skrymslena i biltaket. När igelkotten kom fram från sitt gömsle bakom några säckar torrbetong (som numera torde vara precis vad namnet föreskriver) verkade det som om han skrämde bromsspår i Murphys kaliser. Murphy försvann och igelkotten poserade stolt medan jag tog ett foto av honom till minne av stundens storhet. Därefter traskade han in bakom ett par gamla folkvagnsmotorer, lutade sig tillbaka och somnade.

Följden av kvällens idoga arbete är att det enda som fattas för båtens sjösättning är rengöring, en pulversläckare och bensin. Ja, kanske lite bräckt kvarkenvatten också.

Dagens bild är ett landmärke i fotografins historia med sin skärpa, utmärkta kontrast, balanserade ljussättning och objektets minspel som återspeglar en sällan skådad lyster av triumf.

Kommentera

