Kuckargrund

Är ensam ute på sommarstugan. Här råder en frid som skulle göra mig rik om den gick att sälja i små påsar. Har tänt eld i bastun och nu väntar jag på att den skall bli lagom varm. Sjön ligger spegelblank och här är så tyst, så underbart tyst.

Tidigare i dag insåg jag att det finns två fulla tankar bensin i båten. De litrarna kommer vi inte att hinna köra upp mer denna sommar. Beslöt mig för att ta en liten sväng för att inte behöva förvara en massa bensin över vintern. Jag valde kurs på måfå och hamnade på en ö som heter Kuckargrund. En veritabel stenhög på ett par tusen kvadratmeter och kanske tio meter över havet på den högsta punkten. Förutom sten fanns det inte annat att se än lite enrisbuskar, några rönnar, några björkar och förstås den vidunderliga utsikten.

Kommentera

