Fyndigt

Ibland när tid och tillfälle gives händer det sig att jag besöker ett loppis. Jag brukar hoppas på att hitta verktyg av god kvalitet eller den där grejen som fattas till något projekt. Gamla kvalitetsverktyg är ofta mycket bättre än mycket av det nytillverkade skräp som finns i järnaffärerna.

När man lagt på filtret som får en att se förbi allt porslin, glas, figuriner och inte minst textiler kan riktigt trevliga fynd göras.

För någon vecka sedan hittade jag en instrumentpanel till en båt. Panelen var lite sprucken och var inte mycket att hänga i julgranen. Men själva mätarna såg ut att vara i hyggligt skick, så jag offrade ett par tior på det hela. Dessutom ser de ut att vara ungerfär i rätt tidsålder för att passa utmärkt i min gamla båt.  I synnerhet hastighetsmäraren tilltalar mig, den är av märket Airguide och har en god marginal i sitt mätområde, båten presterar just nu som bäst 15 knop, mätaren är graderad till 40…

När jag var till stugan i helgen passade jag på att koppla hastighetsmätaren till skäribåtens pitotrör. Det visade sig att mätaren visade rätt med någon tiondels knop i jämförelse med GPS’en! Tillverkningen av Airguides instrument upphörde på sjuttiotalet. De övriga instrumenten är tillverkade av gamla hederliga VDO. Jag är tveksam till att använda amperemätaren, men varvräknaren får nog en plats i båtens instumentbräda. Nu gäller det att hitta tidstypiska brytare, märklampor har jag redan, lite glädje har man av ett par decennier som elektriker.

Det här fyndet innebär att jag måste hitta ett pitotrör till projektbåten. Men det får anstå till att lösa sig under vintern…

6 reaktioner på ”Fyndigt

  1. Oj, väldigt trevliga instrument i för applikationen mycket lämplig stil och ålder!
    Det ser ju ut som om velocitetsmäratren också går att använda som kompass. Norrut är vid ca 30 knop alltså…

    • Fördelen med att inte veta exakt när båten är tillverkad är ju att allt som ser lite gammalt ut passar .-) Skall man ge sina instrument en maritim touch så har man väl att välja på ett ankare eller just en kompassros, även om det gäller en hastighetsmätare. När båten var ny satt det knappast särskilt många instrument i panelen. Därför skall jag minimera det hela till hastighet, varvtal och motortemperatur. Oljetryck och laddning får snygga gammeldags varningslampor. Lite undangömt monterar jag en tankmätare, timräknare och eventuellt ett ekolod.

Kommentera

