35 liter bensin senare

Det har blivit en hel del provturer med båten sedan den sjösattes för ett par veckor sedan. I början var turerna korta medan förtroendet mellan mig och båten byggdes upp. Allteftersom har turerna blivit längre och medelhastigheten högre. Efter de mindre problem som uppstod under den första provturen har resten av körtiden varit problemfri. Jag har nu haft god tid att känna in båten och vet nu vad som behöver åtgärdas under vinterns lopp.

Vad gäller det estetiska så är kapellet det första som behöver uppmärksamhet, det är inte klokt vad båten börjar se gubbaktig ut med kapellet på! Funderar på att sy ett nytt i svart kapelltyg, något som är lägre och har suflettbågar som går att fälla ner snabbt och behändigt, lite mera Hotrod-aktigt liksom. Det nuvarande systemet med lösa bågar och mängder med kapellknäppen tar allt för länge att ta bort och sätta tillbaka. Dessutom är de de lösa bågarna ett otyg att förvara under färden. Under dagens provtur slängde jag upp dem på bryggan där de fick ligga medan jag vart ute och åkte.

Kapell eller  inte så är båten coolare  aluminiumburkarna bredvid, vilken dag som helst 🙂

Vad gäller drivlinan så åker troligen den hydrauliska Velvetkopplingen och gamla vinkelväxeln ur och blir ersatta med en Paragon hydraulisk koppling med inbyggd vinkelväxel, kopplat till propelleraxeln med en CV-axel och trycklager. Ljudet och vibrationerna från systemet med axlar mellan koppling och vinkelväxel samt ljudet från vinkelväxelns drev är mer än vad man orkar lyssna på i längden.  En annan ljudrelaterad åtgärd blir att montera ljuddämpare och svanhals. Pluttret på tomgång och vrålet på fullgas genom bara en dryg halvmeter gummislang är kul i början men efter ett tag skulle det vara skönt med lite tystare gång. Det var ju ändå något jag räknat med.

Motorn skall också få en lämpligare kamaxel. Den nuvarande är avsedd för en motorversion på 50 hkr bensin/petroleum. Det resulterar i en toppfart på 14 knop. Det betyder att båten inte mäktar upp i plan och motorn orkar inte varva mer än 2500 rpm. En vassare kamaxel med mera lyft borde höja effekten en hel del. Paragonkopplingen har också lite mera reduktion så med lite tur är propellern lämplig efter kopplingsbytet.

Positivt är också att bensinförbrukningen varit mindre än befarat. Visserligen har jag inte kört så långa sträckor i hög hastighet, men det var inte meningen med båten ändå. Jag gillar att pluttra omkring på fjärdar och sund i måttlig fart. Fartresurserna skall bara finnas till för oförutsett bråttom eller om någon stor fjärd börjar te sig lite långtråkig…

12 reaktioner på ”35 liter bensin senare

    • Eftersom jag är ägare till en symaskin av märket Tikka och med den i tiderna framställt en hyggligt lyckad suflett till en folkvagnsbubbla tänkte jag faktiskt försöka själv. Garaget blir syateljé i vinter 🙂

  1. Oförutsett bråttom är ju kul ibland.

    Båten ser inte så illa ut med kapell, jag trodde det skulle vara mycket värre innan jag nu såg det på bild! Det är ju kort och roadsteraktigt, så en lägre version i svart med möjlighet att ”cabba ner” kommer nog att se riktigt bra ut. Svart stadigt cabtyg skulle sitta fint!
    Kul att utflykterna med båten varit problemfria sedan premiären, det ger ju god inspiration för modifieringsarbetena under O-säsongen.
    En sexa skulle nog ge bättre fart 🙂

    • Visst är det lockande med en sexa, men nu råkar jag veta hur mycket jobb det är att marinera en motor så jag försöker nog göra det mesta av det jag har under luckan.

  2. Det skulle vara frestande att sy nytt kapell själv, ett nytt kostar 600-800 €. Kanske du ordnar en Arbiskurs i ditt garage i vinter? 😉 Mvh.

    • Om bloggen.fi´s servers svarstider förbättras från det nuvarande snorpumpshastigheten kan jag ge en steg-för-steg-instruktion på bloggen. På så sätt spar du in pengar i Arbisavgifter som du kan sätta på guldtråd i sömmarna 🙂

      • Jag tror frun skulle bli överlycklig om jag började sy pressenningstyg på hennes Phaff, vänta lite, jag måste kolla en sak. Det stavas Pfaff! 🙂 Mvh.

        • Din fru kommer säkert att glädjas över ditt intresse för hennes symaskin. Marigt namn på den där Pfaffen, med lite övning går det ju att skriva, men hur uttalar man det utan salivstänk? Kanske bäst att du använder munskydd när du syr, annars blir det salivfläckar på kapellet.

  3. En av orsakerna att jag kom att börja bygga Sunmar båtar var att dom saknade kapell. Jag hade så fruktanvärt dåliga betyg i handarbete i småskolan.På något underligt sätt så är det enklare för mig att laminera ett tak.

    • Jag har nog en åsiktsbroder i dig Ove, jag är själv smått allergisk till kapellösningar, åtminstone på i övrigt täckta båtar. På min öppna båt kommer man inte undan eländet. Det enda raka är att börja med en bra ställning som gör att hela rasket går att fälla ned (och upp) på enklaste möjliga sätt. Sedan får man ta smällen med tråcklandet…

  4. enbart byte av kamaxel höjer knappast effekten, den börjar bara gå ojämnare på lägre varv, behövs nog nånting mera, förgasarbyte t.ex.

    • Alldeles riktigt. Tänkte nu inte gå så långt som till en ren trimningskamaxel, en standardkam avsedd för en något kraftigare version av samma motor kommer att räcka gott. Motorn är redan nu försedd med en tvåports Weberförgasare som i tiderna ersatte de notoriskt krångliga Solex och SU-förgasarna med sina oljeklockor och membran. Webern är helt klart överdimensionerad för den nuvarande kamaxeln.

Kommentera

