En regnig dag för mänskligheten…

…men en stor dag i garaget. Ute regnar det och det är mörkt som i en säck. På tv utlovas Robinson(*1)

Förutsättningarna för en lyckad garagekväll är därmed stora. Projektbåten(*2) ligger fortfarande och gungar i hamnen medan jag förbereder för den dåliga delen av båtsäsongen genom att tillverka båtbockar i profilrör. I den processen utförs en hel del svetsande. I våras köpte jag en fin sticksvets, en svetsmask med automatisk avbländning och ett par askar svetsstickor. En hel del blev nog svetsat med den nya utrustningen med varierande resultat när jag gjorde en avgasserie till båten. Nu när jag åter drog fram utrustningen tog det mig ett par decimeter fog innan det började se ut för något. Inte sällan ser fogarna mest ut som hönsskit. Då är det bara att ta till slipmaskinen, slipa bort och försöka igen. Till slut fick jag till en fog som jag är mycket nöjd med. En yrkesman skulle antagligen tycka att den är ok för en torsdagskväll. Själv ser jag det hela som något i dignitet med barnafödelse, eller åtminstone knoppsprickning om våren. Kan man fira med cognac en torsdagskväll? Öl skulle ha varit lämpligare men det torde inte finnas tillhanda…

*1 Kunde dom inte slå ihop all förnedrings-tv till ett enda program? Bonde söker stor looser på en öde ö där de tidvis har besök av beskäftiga städkärringar som reder upp i hyddan som Timell byggt och den där lilla tjejen med stort blont hår har inrett? Allt detta till oväsendet av tvåtusen egoproppade stjärwannabees som sjunger falskt och skuttar omkring som brunstiga kaniner.

*2 Måste hitta ett mer romantiskt namn åt båten till nästa sommar. Några förslag finns:

– Faderullan: Båten och motorn är sammansatta av en gigantisk samling begagnade saker, hela faderullan blev till en båt.

-Gurgel: Så låter den stundtals. Hade förväntat mig att den skulle dra så mycket bensin att det skulle gurgla ur tanken också, glädjande nog är den behagligt snål på soppan.

– Noa Xark: Jag vet inte varför, men jag tycker det skulle vara ett kul namn på en båt.

Ge gärna förslag, helst lite kul och passande till en båt med utstrålning och attityd.

10 reaktioner på ”En regnig dag för mänskligheten…

  1. ”Ser fogarna mest ut som hönsskit” heter på fackspråk ”räkäsauma” 🙂
    Men fogen på bilden hör hemma i andra änden av skalan, ”ögongodis”, hur fint som helst!

  2. Du kan döpa båten till Dan, men bara om du har en jolle som heter Dan Efter på släp.
    Pungpinan är visserligen en ort i Sthlm, men kunde passa bra på din båt också. Det syftar på hur penningpungen får lida innan ett ovärdigt otyg blir sjövärdigt flytetyg. 😉

    • Tänk att bo mitt i värsta centrala Pungpinan 🙂 Någon jolle är knappast aktuellt för en båt som själv är bara något större än en jolle. Men utan tvekan ett trevligt förslag som kommer att läggas bakom örat tillsammans med räven. Man vet ju aldrig vad man handlar i båtväg ännu 🙂

  3. Fogen ser ut som gjord av ett proffs! Programkombinationen är en väldigt bra ide’, tänk vilken massa pengar som skulle sparas. Dessutom skulle det bli mera utrymme för vettigare program.

    • Ja tänk vad de kunde göra med den frigjorda programtiden! Det skulle bli utrymme för tv-pärlor som Pistvakt, Bosse Bildoktorn och Wallace and Grommit.

    • Tuffa Tag är inget dumt namn även om båten i fråga inte kan kallas för tuff-tuff-båt med ledning av ljudet. Det är liksom mer vrål än tuff…

Kommentera

