Båten har gått till botten!

Det är ändå inte så att den gått till botten på grund av för mycket vatten inne i båten, snarare beror det på att vattenytan har befunnit sig ovanligt nära botten under dagen. Klockan fem i eftermiddags var vattenståndet -75cm! Då låg fören tryggt i bottenleran.  Någon större orsak till panik förelåg ändå inte. På bilden ser man hur förtöjningarna har lossnat ur halkiparna i fören. Kanske lika så bra det, de är knappast så stadigt fästa att de skulle ha hållit att hänga båten i. Min båt har rätt låga fribord men normalt brukar fördäcket vara i höjd med, eller lite ovanför bryggan.

Värre gick det för Bustern i som ligger granne med min båt. Den hängde i sin för korta låskedja varvid fören hängde högt uppe i luften med följden att  aktern blev översköljd av vågorna. Jag ringde ägaren som ryckte ut.  Dessvärre sjönk båten innan han hann fram. Lagom roligt att åtgärda i mörker, blåst och snöslask…

8 reaktioner på ”Båten har gått till botten!

    • Det hade jag inte tänkt på! Det blir ju jättemarigt om vattnet inte räcker ända fram till stranden! Blir nog en sömnlös natt nu när jag har det dilemmat att tänka på. Tack nu bara Zwei!

      • Jisses då. Du är gammal nog att börja tänka själv nu, du kan inte bara lyssna på Timell. 😛
        När vi hade som sämst med vatten var jag tvungen att ta bort ett par bord ur relingen på gamla roddbåten, bara för att årorna skulle nå ner till sjön. Givetvis fick jag problem sen när vattnet steg igen..

  1. Här rider tankens låga vågor höga, vilka allvarligt sagt kan vara ett vattentätt dilemma. 🙂 Vad nu det kan betyda, men jag kom på det alldeles nyss. 😉

  2. Nu vet jag att jag är väldigt sent ute för att kommentera, men eftersom jag nyss läste det här för första gången kan man istället säga att jag är väldigt snabb med att kommentera. 🙂
    Hur som helst: resonemanget om huruvida vattnet räcker ända fram till stranden är helt tokigt. Stranden ÄR ju där vattnet slutar.

    • Jag var nu ingen baddare på att svara snabbt heller…
      Du har naturligtvis rätt i dina påståenden beträffande vattnets egenskaper i förhållande till strandlinjen. Vad jag ville påpeka var snarare hur båtar verkar ha en tendens att dras mot botten hur långt nere den än finns 🙂

Kommentera

