O giv mig en svaghet!

Har en period av skrivtorka. Inte bara vad gäller min nästan avdankade blogg utan även på betydligt viktigare plan. Jag går på en arbiskurs i skrivande och författande, Flöde och Fokus heter den. Jag som ensam man i ett gäng välskrivande gäng damer har som hemuppgift att skriva en kort historia om en person med en svaghet; som uppgiften lyder: ”Skriv om en person med en svaghet och sätt personen i en situation där svagheten kommer fram”

Det här är ju svårt för mig att sätta mig in i emedan jag inte själv lider av några svagheter. (Lägger in några mellanslag för edra egna instämmande hummanden)                                            Har lekt med tanken att skriva om en person med bacillskräck eller eventuellt höjdskräck, kanske också en karaktär med fetisch för blåmålade tånaglar skulle gå att skriva om. Men det finns ett dilemma i detta. Tänk om någon av mina kurskamrater lider av någon dylik åkomma, på riktigt! Kommer jag i så fall att såra någon av mina blivande författarkollegor? En välskrivande antagonist är det sista jag vill ha.

Jag behöver alltså en helt harmlös svaghet som jag kan skriva om på mitt normala knastertorra analytiska sätt…

10 reaktioner på ”O giv mig en svaghet!

  1. Well, du kan läsa mitt inlägg om överdriven värme, och sen berätta hur det gick för samen som tog med sig sin kåta, fru och renhjord och blev nomad i Sahara. *tipsar*

    • Tack för dina mycket beaktansvärda förslag! Men heter det inte ”Samen som tog med sin kåta, renhjord och fru och blev nomad i Klimtatjatka”?

  2. I Klimtatjakka blir han väl inte svag av värmen? 😮
    Annars kan du skriva om din svaghet för Timell. Jag tvivlar starkt på att nån annan på kursen skulle lida av denna sällsynta svaghet, så du kan nog känna dig ganska säker. 😀

    • Kan inte direkt påstå att jag är svag för Timell, snarare känner jag ibland att han borde tillrättavisas gällande vissa av hans egenheter och metoder. Som tex det där med att låta skruvbitset slira på skruvskallarna! Det får mig att…
      Ååååhh! nu vet jag! Tack!

  3. Man kan fråga någon närstående om ens svagheter. Själv skulle jag nog bli översvallad av goda uppslag. Har du f.ö. kommit över svagheten för kvalitetsverktyg?

Kommentera

