Outgrundliga äro solurens vägar

Först vill jag be om ursäkt inför mina trogna läsare, ty jag har inte bloggat på länge. Jag har förståelse om ni känner er bestulna på konfekten vid era regelbundna besök på mitt nästintill avsomnade forum.

Ibland får jag i uppdrag att tvätta Min Älskades åkdon, den Gröna Fransyskan. Under den kyliga årstiden innebär denna rutin att jag blir tvungen att städa ur garaget så man kan ta in bilen på torkning efteråt. Då brukar jag öppna bilens dörrar och luckor så att alla lister och skrymslen får torka ordentligt. I samma veva brukar det vara så att man plockar ut lite prylar som liksom hamnat i bagageutrymmet. Tvättarna företes så sällan att det är riktigt trevligt att se hur den svunna säsongen fortfarande pågår som en relik av svunna tider i bilens bagageutrymme. Det är tex. inte ovanligt att man plockar ut flytvästar långt in på senhösten.

Lite förvånad blev jag ändå över att hitta ett komplett solur i bagaget. Ett mer opraktiskt instrument att följa tidens gång med är svårt att finna. I synnerhet om man måste besöka bilens bagagerum för att få reda på vad klockan är. Min Älskade är ändå inte så alldeles opraktiskt lagd, så jag antog att urverket låg i bagaget av någon annan anledning. Jag bar slutligen ut soluret i trädgården. Brist på solsken medför att jag hittills inte kunnat kontrollera funktionen och om uret går rätt.

Senare utredningar gav vid handen att soluret är en släktklenod som Min Älskade fått förtroendet att rå om tills annat påbjudes. Solur brukar vara gåvan man får när man fyller jämna decennier i övre medelåldern. En annan typisk present åt någon som redan har allt brukar ju vara den lilla väderkvarnen som står och snurrar på nästan alla åldringars gårdstun. Lite mer knäckande present är ändå en blodtrycksmätare…

9 reaktioner på ”Outgrundliga äro solurens vägar

    • Han har väl rätt bra koll när han gör en rekognosceringssväng innan han landar. Den där pilen är knappast något amorsting att få på ett olämpligt ställe så han aktar sig nog 🙂

  1. Nå äntligen uppenbarar sig ny text på denna sida! Hoppas det blir tätare med uppdateringarna i fortsättningen?

    Kan vara smart att städa ur bagaget ibland, onödigt att köra med för tung bil!

  2. Härligt att se dig här igen. Och vilket vackert fynd i bagageluckan. Beträffande blodtrycksmätaren blev jag själaglad när mannen i mitt liv kom hem med en som gåva. Jag hade redan länge tjatat om att vi måste ha en och tidvis lånat mammas. Men efter att min syster drabbades av hjärnblödning blev det äntligen koll på trycket…

    • Fyndet är redan uppställt i trädgården. Dessvärre verkar det inte fungera som vägvisare i kronologin förrän kaamosmörkret gett sig. En blodtrycksmätare skall nog inskaffas här också. Jag har taskiga blodtrycksgener…

Kommentera

