Förbaskade rationaliseringsiver!

De senaste åren har de stora modeorden varit rationalisering och sammanslagning. Ibland har det, helt felaktigt lagts likhetstecken mellan de bägge orden. Det som kännetecknar att en modetrend är på övergående är att trenden tas till det extrema. Och att ta något till det extrema blir sällan bra om det så gäller politik, religion eller moppetrimning.

På väg hem från ett projekt i Kauhajoki besökte jag den lokala ABC-stationen/butiken/cafét för att köpa mig en kaffe i papperskopp att avnjuta under hemfärden, därtill ville jag ha något chokladigt att förtära.  Det var där vid godishyllan på ABC i Kauhujoku som jag insåg att trenden med rationalisering och sammanslagning kommer  att avta i rask takt. Ty nu har man tagit det till det extrema. De oomkullrunkeliga beviset fann jag alltså i dag vid godishyllan på ABC i Kauhajoki (Kauhujoku). En ny variant på klassikern Tupla har nämligen sett dagens ljus. Redan vid första tuggan (ungerfär när jag passerade Isojoen konehalli) stod det klart att man gjort ett steg i att rationalisera godisvärlden genom att slå samman två av min barndoms favoritchokladstänger; nämligen Tupla och Suffeli. Man kallar skapelsen Tupla Shuffle. Sammanfattningsvis kan man säga att det är som att ha lax och inrefile i samma anrättning. Båda i sig utmärkta men tillsammans blir det liksom inget vidare…

4 reaktioner på ”Förbaskade rationaliseringsiver!

      • Gör det! På dom jäklarna bara!!
        Det måste bli ett slut på denna förfärliga utveckling innan det går för långt. Annars är risken stor att vi snart har kombinerade stekpannor och dasslock i affärerna. 😛

        • Ja! Vart är det här landet på väg egentligen? Din farhåga sporrar verkligen till en vansinnigt uppretad insändare! Tänk att vara tvungen att tålmodigt vänta medan pannan svalnar innan man kan sätta sig för att sköta tarmen…

Kommentera

