Nybygge i cyberhörnan

Mina första ordentliga elstötar fick jag av en gammal rörradio donerad av min generösa farmor. Den kopplades av den blivande elektrikern samman med allehanda ljudanläggningar. Radion i sig själv hade ingen FM-mottagning, men ihopkopplad med en liten radio av fickmodell kunde man lyssna på P3 med rörradions fylliga ljud. Rörradion kopplades också samman med min batteridrivna skivspelare, min lilla rullbandspelare och en c-kassettspelare av märket IIT-Schaub Lorenz. Och någon gång hände det att man skarvade ihop alla sina sprängtrådsstumpar till en riktigt rackans lång antenn som man hängde ut från fönstret på tredje våningen. Sedan satt man och lyssnade på mellan- och kortvågsstationerna som kunde pejlas in. Ett rör som stack ut en aning ur trälådan visade hur stark stationens signal var. Jag lyssnade på stationer som Hilversum, Paris, Motala och allehanda fjärran sändare som man fick leta fram i skolans kartbok för att få reda på var de egentligen fanns.

Nu när datorn i vårt bibliotek började bete sig en aning långsamt och trögt så var det dags för lite nymodigheter. Jag gillar att plocka ihop mina datorer själv och sätta in dem i originella lådor. Dessutom tycker jag att datorlådor man kan köpa är outsägligt tråkiga, endera är de fyrkantiga grå eller svarta tråklådor eller så ser de ut som Dart Vaders lillbrorsa. Ingendera platsar riktigt i vår skrivbordshörna med gamla mörkbetsade bord. Datorn i garaget är miljöanpassad genom att den är inbyggd i motorkåpan från en gammal utombordare. Datorn i skrivhörnan beslöt jag bygga in i en gammal rörradio. Den hade redan den rätta färgen och passar tidsmässigt in med det övriga möblemanget.

Jag använde ett Mini-ITX moderkort. De har fördelen av att bara mäta 17x17cm och har nästan allt integrerat från början, processor, ljudkort, nätverkskort och grafikkort. Allt man behöver till är strömförsörjning, arbetsminne och en hårdskiva. Allt detta rymdes enkelt in i den gamla radions hölje. Dessutom rymdes högtalarnas baslåda in bakom radions högtalaröppning. Då fick man ju det feta ljudet som kännetecknar de gamla radioapparaterna också. Och naturligtvis fixades det belysning i fönstret som visar stationerna och en liten LED blinkar i signalstrykeröret när hårdskivan arbetar. Och P3´s webradio har det där feta soundet som hör till en gammal rörradio…

7 reaktioner på ”Nybygge i cyberhörnan

  1. Inget går upp mot de gamla röradiornas ljudåtergivning! I tonåren köpte jag en billig Rysk skivspelare, och kopplade in den till två gamla radior, och fick en perfekt stereoanläggning!

  2. Jag fick också min första elstöt av en gammal rörmottagare. Den fungerade inte riktigt och jag var där och fingrade lite. Det skulle jag inte gjort. Många år senare fortsatte jag med min radiohobby men nu med betydligt mera avancerade grejor.

    Annars fyndigt att bygga in datorn i gammal radio.

    • Min första ordentliga stöt var extra harmlig emedan den svedde bort mina första manliga mörka hårfjun på handryggen. Men lärorikt ändå…

  3. Ett verkligen prydligt arrangemang! Har själv också pulat med div. mer eller mindre sluga tillställningar för att förbättra ljud. Nu är det ju historia, det finns ju häftiga grejor att köpa om slantar finns. Det var nog minst lika roligt anno dazumal!

Kommentera

