Dolmar, vad är det, egentligen?

Dagens lunch intogs på Ison Prässin Kahvila i Lapuas förträffliga bibliotek och kulturcentrum. Urvalet av maträtter på stället brukar bestå av en soppa och någon annan husmansrätt. Trots det ringa urvalet brukar maten vara av god kvalitet och välsmakande. I dag bjöds på kåldolmar.

Under det att jag och kollegan åt berättade jag en en anekdot från min skoltid. Då var det någon av eleverna som skalade av kålen och åt enbart innehållet. Då tog en av de andra eleverna till stora skvallerrösten och utropade:”Kaj* etä bara dolman å int kåålin! Int fåå man jo he!”

Sedan dess har en liten kugg i mitt tankemaskin hackat till varje gång jag äter kåldolmar, den så kallade etymologikuggen alltså. Vad är en dolm egentligen? Vägen från matbordet till Svenska Akademiens Ordlista har under min levnadsbana tydligen alltid varit så lång att etymologikuggen slutat hacka under resan, kanske är det fettet i kåldolmarna som smort maskineriet. Därmed har dolmens innersta väsen varit en gåta för mig.

Kollegan, som är av en något mer agrar härkomst än undertecknad associerade omedelbart till motorsågar. Och bildgooglar man på ”dolmar” så dyker det onekligen upp bilder på orangea motorsågar, den ena mer skräckinjagande än den andra. Sätter in en bild på en av de gulligare.

Svenska Akademiens Ordlista däremot nämner inget om motorsågar. Däremot ”dolma” som avser en uniformsjacka med tvärgående snören. ”Dolme” förklaras kort med ”kåldolme”. Alltså ingen separation mellan kålen och innehållet.

Wikipedia är mer uttömmande i sin analys:

”Dolmar är ett samlingsnamn för en hel serie av maträtter där den gemensamma nämnaren är fyllningen, som består av ris och köttfärs, med varianter av kryddörter, gula linser med mera. Varianter av dolmar kan vara gjorda på till exempel vinblad, kålblad, fyllda tomater, auberginer, zucchini och paprika. De olika typerna av dolme tillagas också på liknande sätt, det vill säga genom att de först steks, och därefter kokas.

Dolmar är husmanskost i Mellanöstern, där det serveras sallad eller yoghurt till. Dolmar är i Sverige vanligast i form av kåldolmar.”

Man lär sig så länge man äter.

*Namnet Kaj är fingerat för att skydda den berördes identitet.

6 reaktioner på ”Dolmar, vad är det, egentligen?

    • Ärligt talat så är bilden snodd från en matsajt. Min portion var komponerad enligt metoden halva tallriken sallad, två dolmar, tre smärre potatisar och en klick lingonsylt. Kanske inte helt rätt men bättre 🙂

    • Man lär sig så länge folk kommenterar! Kärt barn har många namn. Tror ändå inte att jag kommer att komplettera bildmaterialet med sådana dolmar…

  1. Jag hade för mig att det var Karl XII som införde kåldolmarna från Turkiet. Vid koll i ”Våra ord, deras uttal och ursprung” av Elias Wessén visade det sig också stämma. Kåldolmar är gott och boken inhandlade jag i somras på Juthbackamarknaden för det facila priset av 2 euro. Ett fynd vill jag påstå.

    • Jasså var det Dussin-Kalle som hämtade hit kåldolmarna?
      Det är bara att upprepa: Man lär sig så länge folk kommenterar!
      Blott vetskapen om kåldolmarnas ursprung i norden var väl värt bokens facila pris på 2€. Juthbacka är en outsinlig källa till fynd, både när det gäller varor och nya vänner.

Kommentera

