Reglage och viltrapport

Att äga ett åkdon av veterankaraktär har en del trevliga bieffekter. Det är inte bara skruvandet, filandet och själva åkandet som gör det hela intressant. Att hitta tidstypiska delar till sin gammelbåt medför ett rutinmässigt skummande bland olika annons-siter som tex. huuto.net, findit.fi och nettivene.com. Där hittar man inte bara delarna man behöver, man får också träffa de som säljer prylarna. Dagens fynd gjordes i en stad norr om Kyro älv som har en kännspak doft av pappersframställning i sin atmosfär. Där finns en trevlig man som i sin källare och uthus har en imponerande samling gamla tillbehör, båtmotorer och reservdelar. Och dessutom en Pettersonbåt. Varje gång man ser en sådan klassiker slås man av hur smala de båtarna är i förhållande till längden. Denne man hade också ett gas/växelreglage i en stil som kommer att passa alldeles utmärkt i min båt. Äntligen kan man fimpa åttiotalsreglaget som egentligen hör till en utombordare.

Dagens viltrapport kommer från resan hem från Jeppis. På Karvatbacken fick jag stanna och vänta ett ögonblick medan två älgar tog sig över vägen, en tredje var också på väg men den ångrade sig och sprang tillbaka. Hoppas den väntade tills bilarna jag mötte hade åkt förbi innan den sprang efter resten av gänget.

I Smedsby, på Pellasbacken fick jag stanna och vänta medan en bussig rysshära sprang över vägen. Den kan knappast kallas för cityhare men kanske förortshare?

En stund senare fick jag se inte mera vilt men nog lite vilda typer. De cruisade amerikansk sextiotalscab med taket nere och armbågen ute. SISU får man lov att utbrista! Hoppas de hade en varm bastu som väntade…

7 reaktioner på ”Reglage och viltrapport

  1. Du får börja som viltbongare utefter trafiklederna. Alltid trevligt att se vilt, men på betryggande avstånd från bilarna. Du borde kanske ha fotat cruisarna med armbågen ute i vinterkylan. Kontrasternas bild. 😉

    • Mitt viltbongande är mest motiverat av ren självbevarelsedrift. En del vilt är så stort och tungt att jag undviker snabba möten på nära håll. Ibland misslyckas man dock, en följd därav är att vi har en uppstoppad hackspett i farstun. Den nedlade jag med en Nissan Patrol, ett ganska trubbigt vapen för fågeljakt men det funkade ju….

      • Vore en sak, i så fall skulle jag ha en uppstoppad jorduggla, nedlagd med en Ford Transit, samt en vitsvanshjort nedlagd med en Toyota. 😉

  2. Oops ska alltid vara värst. Själv skulle jag bara ha en spov, nedlagd med en Toyota Carina II och en fasan, nedlagd med firmans Volvo 245. Fasanen var dock bedövad av en backspegel på en mötande Volvo PV Duett innan den hamnade under min 245:a.
    Med samma 245:a försökte jag också nedlägga en mobil arbetarbarack, men det gick inte så bra.. 😕

  3. Skall man använda bilen som vapen är det nog bäst att sikta på småvilt 🙂 En uppstoppad arbetarbarack i vardagsrummet kanske inte gör sig mot vilka tapeter som helst 🙂

    • Någon rondellhare såg jag inte, eventuellt en räddhare, men jag hann inte kolla om jag hade rätt 🙂
      En rondellhare skulle inte sitta fel i omfartsvägens flaskhalsrondell.

Kommentera

