I mööörkret

Nu i vintersolståndets kulmen är arbetsresorna runt om i Österbotten en aning tråkiga. I svinottan avreste jag och kollegan iväg bortom älven, norrut mot södra lappland. Man kör liksom i en mörk tunnel tills rätt vägskylt dyker upp. Vad man såg av landskapet i Ytter- Mellan- och Överesse beskriver denna bild med avskyvärd tydlighet:

En liten glimt av blekt dagsljus och essebygdens attraktioner fick vi se när vi under lunchen åkte till det närmaste matställe man kan finna i Ytteresse; Hotell Polaris. Sedan åkte vi till Överesse, antagligen passerade vi i något skede av resan även Mellanesse. Efter ett litet jobb i Pedersheim tog vi en sväng till staden vars arom aldrig upphör att överraska; Jeppis.

Hemfärden företogs i mörker kombinerat med varierande grad av snöfall. När man tände helljuset kunde man se vad nedanstående bild så målande visar:

Efter en nästan tolv timmar lång arbetsdag är det skönt att luta sig tillbaka i soffan och avnjuta en skål nötter och russin. Snart är det jul, men i morgon för jobbet mig till Närpes.

8 reaktioner på ”I mööörkret

    • Man kan inte påstå att jag lider av kaamosdepression, men jag är nog märkbart mera inaktiv under den mörkaste tiden. Så man väntar nog otåligt på ljuset.

  1. Har herr Uupee nåt emot om jag lånar hans övre naturbild i nåt framtida blogginlägg? Jag har lärt mig att man bör fråga innan man använder andras fina foton på sin egen blogg.
    Tack på förhand..

  2. För att underlätta samlivet i ovan nämnda trakter borde du lära dej lite fraser som du kan imponera med. I Esse snöar det inte! det sniar! Nästa gång du kommer till Öväbyi bör du säga som följer- He snia gröömt i Yytäbyi. (oberoende årstid)

    Ifall du träffar nån korpulent dam kan du ge henne följande komplimang- Ty sveittas liitti fö ti va så feitt! eller varför inte -Ja liiickade så ja sveittas, haady na kort åvde påde?

    Jag hoppas du har nytta av denna snabbkurs. Mvh.

    • Snabbkursen kommer att vara till stor nytta, det är alltid till fördel att kunna göra sig förstådd bland ortsborna 🙂

Kommentera

