Pelletskonvertering

Innehållet i vårt vedskjul börjar vara uppeldat, det som finns kvar är gammal ved som inte har något större energiinnehåll, de ynkliga stickorna brinner upp på nolltid. Jag äger ingen skog att ta ved ur och det har hänt att jag fått åka till hälsocentralen för några stygn när jag huggit ved… Att köpa ved i säckar på macken är uteslutet. Man skall frysa rätt rejält innan man betalar 7,50 för en liten påse med några klabbar i. Vår värmepump förser oss visserligen med värme men i bland är det skönt att elda i Högforsen.

I våras reade en järnaffär ut pelletslådor som är avsedda att placeras i vedkaminer av större modell. Jag köpte en bara för att testa om det går att bygga om vår Högfors 6a till pelletsbränning. I kväll måttade jag hur stor pelletslåda som ryms i rosteröppningen. En timmes måttande, kapande och svetsande resulterade i en låda som passar precis.

Just nu brinner första provladdningen, ungefär en liter pellets har nu brunnit i en timme och än flammar elden. Jag utgår från att jag blir tvungen att bygga om min prototyp några gånger innan den är fulländad, just nu ser det ut som att jag får kapa ner lite på höjden.

Kommentera

