VA! Är det redan nyårsafton?

Dags att summera det gångna året och försöka visionera lite över vad som komma skall.

I det stora hela kan man säga att inga större tragedier har inträffat, allt har liksom knallat på i sina gamla nötta spår. Denna händelselöshet har ändå framkallat en liten kris i avdelningen för ”vad jag skall bli när jag blir stor”. Kanske kan man också kalla det för en medelålderskris? Mitt jobb med dess arbetsuppgifter upplever jag fortfarande som intressant och varierande. Den tilltagande och stelbenta byråkratin som diverse förändringar i företaget medfört har ändå fått mig att ta en allvarlig funderare om det är detta jag kommer att jobba med ända tills pensioneringen ger mig mera garagetid. Att helt skola om sig är väl knappast att tänka på när man har knappa två decennier på sig. Som debatten i samhället går just nu ser det ändå ut som att man får lägga manken till och åldras snabbare om man skall hinna upp den egentliga pensionsåldern.

Ovanstående resonemang leder nästan osökt till hälsotillståndet som är i stort sett oförändrat, eller som doktorn sade: Normaltillståndet går det inte att göra något åt. Utseendemässigt går jag antagligen fortfarande att känna igen. Det skall ändå medges att de grå tinningarnas charm breder ut sig allt mer. Min panna har också en tendens att växa. Det beror inte på att jag totalt sett har färre hårstrån, de har bara flyttat från skalpen till ögonbrynen, näsborrarna, öronen och ett par områden som en belevad man inte bör nämna i offentliga media. Vad gäller min vikt kan jag säga att den är oförändrad. Den kunde dock förändras, jag är nu en distingerad man på toppen av mitt BMI.

Ovanstående resonemang leder nästan osökt till vad jag har för planer inför det kommande året. Det finns saker jag borde göra och saker jag skulle vilja göra. Dessa två är dessvärre inte alltid de samma. Det kommer alltså att kräva lite viljestyrka för att göra något åt mitt BMI och min fortsatta yrkeskarriär, samt att få taklisterna på plats i residenset. Det var de saker jag borde göra. Saker jag vill göra är att fortsätta med yogan, skrivkursen, njuta av familjen, pyssla med mina båtar och glida omkring på vattnet med dem.

Något nyårslöfte brukar jag inte ge, jag har nämligen aldrig varit rökare…

Jag önskar ett gott nytt år åt alla som tittar in här på min blogg och dessutom orkar läsa mitt raljerande!

En reaktion på ”VA! Är det redan nyårsafton?

  1. Jag tittade in på ett litet besök och ville på detta sätt önska Gott Nytt År och god hälsa. När jag läser din text har den nästan samma formulering som mina tankar är just nu. Vissa förändringar kommer att ske inom den närmsta tiden, men hur de skall förverkligas är ännu lite osäkert, men vi kör vidare. 😉

Kommentera

