Enmedingen 1.2

Min enmedade spark får varje vinter något nytt i utrustningsväg. Tidigare vintrar har gett den en passande cyklekorg och lykta. I år har den fått gummihandtag på styrstången, det blev lite kallt och halt att hålla i bara stålröret.

Enmedingen kom till när staden envisades med att sanda cykelvägen. En ordinär tvåmedad spark hittade då alltid ett sandkorn att tvärnita på. Resultatet blev att man försökte åka med en mede i luften, något som tvåmedingar inte är avsedda för. Enmedingen kan man åka på längs vägkanten där sandningen inte är så riklig. Den fungerar också bra i de spår som snöskotrarnas skidor gör.

Åktekniken kanske inte passar alla, den kräver koordinationsförmåga, balans och hastighet. Det är lite som att cykla, man måste ha lite styrfart för att kunna hålla balansen. Särskilt nedförsbackar är spännande…

Version 2 är under planering. V1 har lite för styv mede, något som inverkar negativt på både styrning och balans. En splitterny mede är inköpt från Esla i Koura, nu fattas bara lite möbelrör.

Annonser

6 reaktioner på ”Enmedingen 1.2

    • Jag kommer nog att fortsätta med den enkelspåriga teorin när det gäller sparkarin, men när det gäller båtar har jag faktiskt lite planer på något tvåskrovigt. Är jag lite tvärs emot eller? 🙂
      Jo; sjösättningen är underbart nära 😛

  1. Ser ut att vara lite tunnt för passagerare, eller så måste man vara endast en liten krabat. Inget för storväxta gubbar eller tanter. 😉

    • Av någon outgrundlig anledning verkar balansen bli bättre när man står två på rad på meden, någon sittplats finns dessvärre inte. Korgen räcker bra till för lite förfriskningar, eventuellt kunde vår Bichon Frisé rymmas att sitta i korgen…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s