Dagens dikt

Skrivkursen jag deltar i gav oss en hemuppgift över jullovet. En prosadikt skulle det vara. Massor av tid hade vi på oss. I kväll var deadline. Jag skrev alltså min dikt i kväll…

SNÖ

Snön faller

Jag skottar

Snön faller igen

Jag skottar igen.

Jag skottar snö

Jag spottar snö

Jag hör mitt mantra

Måste få bort den förfärliga snön

Måste få bort den förfärliga snön

Jag måste också bort

Om så bara för en stund

Under bordet i verkstaden

Där i dunklet bor den

Jag lutar min panna mot båtmotorns vinterkalla stål

Doften av SAE trettio, den olja man ger

till motorer i sommartid

Doften av unken bensin den stillar mitt sinne

Mina öron hör dunket

Jag känner vibrationer

Solens värme

Vågors kluck

Jag faller i fröjd, går ut igen

Hur kan något så djävulskt bära oskuldens färg ?

En reaktion på ”Dagens dikt

  1. Den var bra, man får den känslan att du inte riktigt tycker om snö. Vore det kanske bättre om det var sommar året runt, och båten sakta guppade i vågorna. 😉

Kommentera

