Old school packning

Nu, med bara några månader kvar till sjösättning börjar det vara dags att pyssla med lite båtgrejer. Verkstaden är städad och klar.

I somras köpte jag en begagnad koppling som skall ersätta kombinationen med en Velvet Drivekoppling, lite Amazonkardandelar och en antik vinkelväxel av märket Penta. Den nya Paragonkopplingen är även den hydraulisk och har dessutom inbyggd vinkelväxel. Kopplingen var isärtagen för att man skulle få ut motorn ur båten den tidigare satt i. Kopplingens effektmarginal är tillräcklig, den lär klara upp mot 220 hästkrafter. Min motor kommer i bästa fall att leverera 100. Lite overkill och framför allt onödigt tungt. Men utbudet på bättre begagnade kopplingar med vinkelväxel är obefintligt så det gäller att ta vara på tillfällena.

För att få ihop de två delarna behövdes en packning. En ny packning skulle säkert gå att köpa. Jag fruktar dock att den lokale återförsäljaren av paragondelar är den samme som oftast besvarar kundens blida önskemål genom att inleda med en djup suck. Den typen av suck som inte ger några stora förhoppningar…

Betydligt mer harmoniskt är då att plocka fram packningsmaterial och knacka och klippa till en packning på det gamla goda sättet. Största jobbet var ändå att skrapa rent packningsytorna. Med hjälp av en skrapa, lite kemikalier och slipduk blev ytorna till slut helt okej.

Måste köpa nya bultar så monteringen får vänta någon dag. Måste också rigga upp det hela så jag kan använda en vinsch, det är tunga grejer och monteringen måste gå försiktigt och kontrollerat till…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s