Sammansatt

Det verkar inte precis bli tätare mellan mina blogginlägg. Jag ber mina trogna läsare om ursäkt häröver. Även om jag är avhållsam med bloggandet fortgår livet som om inget hade hänt. Det har det inte heller, i alla fall har inga stora vändpunkter i livet rundats. Dagens stora glädjeämne var att jag fick ärtsoppa till lunch trots att jag befann mig i Seinäjoki, dessutom med våffla som efterrätt.  Menyn utlovade dock vohveleitä, i pluralis alltså. Mig tilldelades trots detta en tallrik med endast en våffla. Jag påpekade saken och frågade om det hela rörde sig om ett grammatikaliskt fel på menyn eller om man av annan anledning ville missgynna min anspråkslösa person. Klentroget ålyssnade jag den krystade förklaringen att jag var den lycklige som fick den absolut sista våffla som serverades på den lunchrestaurangen i dag, våfflorna var helt enkelt slut. Nå även om smaken av lätt besvikelse kryddade måltiden så smålog mitt BMI.

Sporadiska händelser i garaget brukar jag ju också rapportera. Sedan senast har båtens nya (bättre begagnade) koppling skruvats samman. Den är nu en enhet med en matchvikt på dryga nittio kilo. Jag har nu testat den så gott det går utan att ha den i en båt sammankopplad med en motor. Lite färg är nästa steg. Sedan måste jag få motorn lyft ur båten. Båten är dessvärre insnöad och enda sättet att lyfta ur motorn är antagligen att be min favoritgrävmaskinsentreprenör om hjälp. Om jag känner honom rätt är han fullt sysselsatt i snösvängen för närvarande, skall ringa honom i morgon.

Kommentera

