Aj som f*n!

Ischias är en för mig ny bekantskap som knackade på i veckoslutet för att liksom presentera sig lite. I morse bröt den sig slutligen in å de grövsta. Att köra bil utan funktionellt vänsterben går men är inte att rekommendera, jag tog mig i alla fall till arbetshälsovården i stan. Jag fick lov att besöka tant Doktorn. Hon vred och vände på mitt ben, rynkade pannan under den voluminösa frisyren varpå hon på läkares vis vant skrev ut värkmedicin och några dagar sjukledigt.

Nu sitter jag hemma och försöker lära mig mer om åkomman. Nätet är som vanligt fullt av visdom. Flera bra läkarsajter redogör för mig vad som skett och vad som kan göras. Sedan kan man ju gå in på de fria diskussionsforumen för att fördjupa sig i självutnämnda läkevetenskapares värld. Det är en helt annan värld. Somliga hävdar att bastu är den bästa medicinen, andra hävdar att bastu skall man akta sig för som pesten när man har ischias. Somliga säger att lätt motion är bra mot ischias, andra åter säger att man skall stanna till sängs och inte röra en fena förrän man är smärtfri. En del påstår att alla sjukdomar egentligen är högre makters straff för att man ljugit som barn.

Själv drar jag slutsatsen att man får tiga och lida några dagar och se om de vita pillren hjälper eller om man får ta fysioterapin till hjälp.

Under tiden tröstar jag mig med att jag hittat en sajt med Gits Olssons samlade kåserier. Om någon känner att ett gott skratt är långt borta kan man definitivt korta ned den resan genom att besöka: http://www.gitsolsson.se/registersida%20vintern%202009.htm

8 reaktioner på ”Aj som f*n!

  1. Gits kan hålla dig sysselsatt en bra stund framöver. 🙂
    OM du mot förmodan skulle tröttna på honom återstår bara att krypa ner i den trygga vrån under hyvelbänken och vila. Hoppas inte Timell kommer på TV innan tillfrisknade skett. 😉

    • Sajten med Gits´kåserier är minst sagt omfattande 🙂
      Under hyvelbänken är det nog lite för kallt just nu, föredrar stugvärmen under nuvarande omständigheter 🙂
      Funderar däremot på att skriva lite nya manus åt den där Timell…

  2. Jag är uppväxt med Gits kåserier, min salig Far prenumererade på tidningen Se. Längst bak, på sista uppslaget, fanns Mummel i kön (kåseri) och Bubbel i kön (pratbubblor till roliga bilder). Det var det första man läste när tidningen kom. 🙂

  3. Om jag inte kommer ihåg fel så ingick väl Gits kåserier i en numera nedlagd svensk veckotidning med klass. Hans skrifter gav ju oss i yngre år legitemitet att köpa/smygläsa tidningen.
    För övrigt: Det finns litet, om ens något, som hjälper så bra mot ischias som vattengymnastik. Tro mig. Min åkomma utvecklades till diskbråck. Pga att jag trodde symptomen gick att bota med ingorans och envishet. Men icke.

    • Jo, i den tidningen fanns mycket intressant för en tonårsgosse…
      Båda mina föräldrar har med tråkiga konsekvenser lärt mig att inte bota åkommor med ignorans och envishet, alla goda råd emottages med tacksamhet.

Kommentera

