Underbara internet!

Ända sedan jag köpte projektbåten för ett och ett halvt år sedan har jag funderat över dess ursprung. Jag visste inte mer än att den kommit till Närpes från Sverige i början av sjuttiotalet. Lite frågor runtom på olika svenska nätforum gav till en början klent resultat. Men så en dag när jag samtidigt lade in en förfrågan både på träbåtsakuten.nu och http://swedishclassicboats.ning.com/ så lossnade det. En vänlig båtentusiast drog sig till minnes att han sett något liknande i en Båtnytt från 1964! Efter lite letande hittade han artikeln, scannade in den och lade ut den i ett svar. Båten på bilderna i artikeln är så lik min egen att man kunde tro att det är samma exemplar. Bilderna är ändå för otydliga för att man skall kunna avgöra om båten på bilderna är gjord i trä eller glasfiber. Konstruktörens namn lär det ändå inte råda någon tvekan om, Einar Runius har ett ganska kännspakt formspråk. Samme man har bland annat ritat Solö-båtarna som massproducerades i Sverige på 1950-talet.

2 reaktioner på ”Underbara internet!

  1. Börjar inte vårkänslorna spira än i båtgaraget. Plocka fram någon Jethro Tull låt och låt inspirationen börja flöda. Här i Monäs börjar vi försiktigt tro på en vår och ett båtliv. Och av ett snart halvsekels erfarenhet kommer sjösättningsmöjligheten alltid en vecka tidigare än jag beräknat. Det vore intressant att se ditt projekt. Mitt i alltihop skulle vi har konstruktiva tankar runt bla båtar att utbyta? Och framför allt har jag aldrig träffat en båtbyggande taliban tidigare. Trevlig vår i båthuset. Ps En kompis till mig söker en passade diesel till en Botnia 23. Anyone who knows?

    • Jodå, här står vårkänslorna i högan sky. Morgonens skyfall bidrog på sitt sätt. Jethro Tull har nog spelats i verkstaden då och då, bland annat. Ryggproblem har dessvärre inverkat negativt, kanske inte så mycket på inspirationen som på aktiviteten. Motorn och Paragonkopplingen har provmonterats men just nu pågår ett kamaxel och lagerbyte i motorn. Båten får vänta på lite varmare väder innan jag vågar mig ut.
      Angående PS så har jag en VW passatdiesel som jag fick på köpet med båten. Den behöver dessvärre troligen både översyn och marinering innan den är klar för Botnia tjugotrean. Om tjugotrean råkar vara byggd under tiden 1988 till 1989 är det fullt möjligt att jag laminerat skrovet…
      Jag hör av mig via mejl…

Kommentera

