Tips från läshörnan

Har jag ärende till stadskärnan så hamnar jag ofta som av en ren tillfällighet i någon bokhandel. När man nu ändå är i stan… Purfinska Bokhandeln i Skrävel Center lockade med reaskyltar. Lite ett och annat hittade jag. Har tidigare bestämt mig för att åtminstone i bland läsa någon bok på finska. Även om jag talar hygglig finska så känner jag mig lite osäker när det gäller skrivandet. Kanske skulle man ha lättare att uttrycka sig på finska i skrift om man bemödade sig att också läsa lite på det språket. Autodidaktik lär det kallas. På top-tio-hyllan fann jag Juha Ruusuvuoris ”Muukalainen Rantaruotsissa”.

Min första tanke var att det måste vara höjden av navelskåderi att som österbottning läsa en bok om österbottningar skriven av en finne. Men, hur skall man veta vad navelluddet består av om man inte kollar?

Boken är skriven med utgång från en rundresa längs vårt avlånga landskap. Ruusuvuori besöker kända personer runt om i städer och byar. Förutom samtalen med kändisarna så får man också författarens egna reflektioner och tankar. Att Leif Sjöström illustrerat boken förgyller naturligtvis, han har också varit medresenär och lots för författaren. Boken innehåller också faktarutor med berättelser om företeelser och personer i orterna.

Boken är skriven med värme och humor, men ställer samtidigt en del frågor på ett sätt som är vinklade ur ett annat perspektiv än när man diskuterar finlandssvenskheten med ankdamsperspektiv. Skall för övrigt bli mer återhållsam med det ordet. Boken är definitivt läsvärd och läs den gärna på originalspråket, han skriver en trevlig finska den där Juha…

Och så ser jag att Gros har rea dom med, får så lov att ta en till resa till staden…

6 reaktioner på ”Tips från läshörnan

  1. Trots att jag både talar och skriver på finska, dock inte perfekt, så har jag inte vågat mig på att läsa några tjockare böcker på finska. Borde kanske försöka så småningom.

    • Även om jag skriver mejl på finska i jobbet är jag inte alltid nöjd med resultatet. Då brukar jag fråga vår sekreterare som är genuint finskspråkig om råd, även hon ger lite svävande svar ibland. Därför tänkte jag att det borde vara bra att läsa något annat än Kippari och Vene…

  2. Jag tycker ändå inte att Finska Bokhandeln är så purfinsk. De har faktiskt också böcker på svenska och jag har alltid blivit betjänad på svenska. Och så har vi Gros som är har nästan enbart svenska böcker. Trots att bokhandlarna har svår konkurrens från nätet så är det ändå bra att det finns åtminstone två riktiga bokhandlar på orten.

    Att läsa en finsk bok för mig skulle nog ta för lång tid så jag får nog hålla mig till den svenska versionen av Ruusuvuoris bok. För den har väl kommit ut på svenska?

    • Du har nog rätt, Finska Bokhandeln i Vasa är rätt välförsedd med svensk litteratur och personal. Gros bokhandel är nog ändå mitt första val, men härom dagen gick det som jag gick 🙂
      Ruusuvuoris bok borde ha kommit ut på Svenska redan i December, men det verkar som om den är försenad, åtminstone Adlibris har den inte i sitt sortiment. Och när man tittar över axeln när försäljarna i bokhandeln letar böcker så är det på Adlibris sida de kollar…

  3. det har väl inte undgått dej att det är en STOOR skidfest i Norge/Holmenkollen…du var/är ju stor skidfantast eller minns jag fel…

Kommentera

