Fången av en nerv

Kära läsare va min blogg, beklagar att jag inte underhåller er med mina skrönor oftare än jag gör. Just nu kan jag inte skylla på tidsbrist, En stor del av vintern har varit i ischiasnervens våld. Nästan fem veckors sammanlagd sjukledighet hittills. De senaste veckorna har jag ändå varit i jobb men i onsdags fick jag åter ge mig. Just nu klarar jag av att stå så pass länge att jag kan ta en dusch.

Kanske jag kan skylla en del av frånvaron från bloggen på att jag har ett annat skrivprojekt på gång, frukten av skrivkursen jag gick på under vintern. tidigare har jag satt in mina alster från skrivkursen här på bloggen men det jag gjorde till sista kvällen har jag ställt mig lite tveksam till att publicera. Inte för att jag skulle vara missnöjd med själva texten, utan snarare för att någon kunde ta anstöt. Uppgiften var nämligen att fylla i en lucka i bibeln. Som mindre bibelbeläst valde jag i stället att skriva om en liten del av Gamla Testamentet, Nämligen historien om när Abraham skickade iväg sin tjänare för att skaffa fram en fru till sonen Isak. Eftersom ett sådant uppdrag skulle te sig minst sagt märkvärdigt i våra dagar gjorde jag min version aningen mera tidlös och Abrahams tjänare en aning mer aningslös och oskuldsfull. Jag vill än en gång understryka att det som följer inte är skrivet med avsikten att såra eller häda, läs det hela som en underhållande historia om en man som får ett märkligt uppdrag.

Kontraktraggaren från Kanaans land

1 Mos 24:10. Och tjänaren tog tio av sin herres kameler och drog åstad med allehanda dyrbara gåvor från sin herre; han stod upp och drog åstad till Nahors* stad i Aram-Naharaims kommun.

11. Där parkerade han sin karavan utanför stadens mur för att således inbespara parkeringsavgifter. Det led mot aftonen, den tid då singlarna kommo till stadens vattenhål för att umgås och finna sin tilltänkta. Ingen tid fanns att förlora. Han begav sig till närmsta vattenhål för att där skåda sig omkring efter en kvinna lämplig för Isak. En märklig uppgift hade han fått, han funderade noga över om han skulle skaffa en kvinna han själv tyckte om, eller skulle hon främst behaga hans uppdragsgivare Abraham? Han beslöt sig vist nog att det bästa var att leta fram en kvinna av den sort han sett Isak visa intresse för.

12. Torftigt var det som bjöds, jungfrurna var endera allt för korta, långa, blyga, sinnesslöa, vansinnigt berusade, magra eller på annat sätt icke lämpade för Isaks lynne. De han presenterade sitt ärende för verkade inte uppfatta allvaret i hans förslag, de försköt honom givande honom epitet såsom lantis, amatörpimp och jävla peddo. Uppgiven stegade tjänaren ut på gatan. Blott hann han ta tvenne steg innan en rask jungfru med behagfullt utseende och rikligt rustad med bling stegade fram mot honom. Innan jungfrun yppat ett ord förekom tjänaren henne, ”Varthän är en så rask och stilig kvinna å färde? O Ljuva jungfru. Vill ni måhända äkta min herre och bo i hans ståtliga boning? Intet skall dig där fattas”

13.Jungfrun fattade tycke för tjänarens jovialitet och bestämde sig för att ge denne en chans. ”Aåå, jungfru å jungfru, ja viet inte die, ja kan ju kolla in han i alla fall. Kan nog tänka mig å gänga mig så smoåningom, sääschillt om han verkar va en rieko kille. Börjar ju ruttna på de här me lyösnummer hiela tiiden. Hur schier han uut den där killen?” Tjänaren höll upp en liten byst föreställande Isak som Rebecka betraktade gillande. ”Aaaåå, han ser väl hielt okej ut, vart boor han nånstans?”

14.Tjänaren förde Rebecka till sina kameler för att visa henne gåvorna han bringat. Han visade henne rökelse, myrra, torkat rågbröd, italienska skor och alla de gyllene smycken huset kunde uppbringa. ”Schysst mycke bling asså! Den dära näsringen är bara föör läcker asså! Får ja typ testa den?” Hon tog bort den simpla ring hon bar i sitt septum och satte i dess ställe näsringen ur Isaks smyckeskrin. ”Den sitter ju hieelt perfekt asså! Va hieter han den där killen? Han en min asså! Eller ere nåt luurt me dehäär? Man vill ju inte hamna i nåt trassel typ”

15.”Din blivande make heter Isak, son till Abraham, båda äro män med ärbara intentioner och burna genom livet i guds hand”
”Iere han från biibeln asså? Å herreguud, då blir man ju schändis åsså. Klart ja ställer upp!”

16.Tjänaren ansåg timmen vara väl sen att begiva sig iväg med kamelerna i natten. Vägarna i trakten voro torftigt upplysta och berusade ungdomar på så kallade raggarkameler for vårdslöst omkring längs vägarna. Han frågade så Rebecka om natthärbärge. Hon svarade frankt ”Ni kan kvarta hos mej asså, de ie inte mycke ti kvart men finns de hjärterum så finns de väl schätterum miee”

17. Isaks tjänare frågade försynt om de skulle få träffa Rebeckas far i hennes hem, han ville att alla formaliteter med Rebeckas fader var i ordning innan de reste. Rebecka berättade att hennes far var sedan länge bortgången och att den enda som kunde ha invändningar var en man som tydligen hette Hallick. Hon berättade att mannen hade ett ostyrigt humör och att de borde i görligaste mån undvika denne.

18. Nästa morgon sade Rebecka upp sitt hyreskontrakt och så avreste de till Kanaans land och Rebeckas öde var beseglat.

* En stad belägen i Gungaans land strax söder om Gävle, heter numera Stockholm.

8 reaktioner på ”Fången av en nerv

Kommentera

