Rapport från sofflocket

Med undantag för besök hos fysion är mina besök i det stora utomhuset relativt få. Ryggkrämporna håller min aktionsradie tämligen kort. Fysioterapeutens råd är att endera ligga eller gå, sittande bör begränsas i görligaste mån. Resultatet av detta är att jag nu är mycket väl bekant med utbudet på Ostoskanavas varusortiment. En himla tur är ändå att man har Discovery-kanalerna att tillgå.

En del observationer av omvärlden har jag dock gjort. Bland annat gällande vår hund. Hon är antagligen en förklädd katt. När solen lyser in genom fönstret letar hunden upp en solstrimma på golvet där hon lustfyllt lägger sig att sova. Efterhand som solstrimman förflyttar sig hamnar djuret i skuggan. Då reser hon sig med en yrvaken min, ruskar på sig och flyttar sig de trettio centimeterna som krävs för att åter hamna i solens sken. Där lägger hon sig ner och somnar om. Detta upprepar sig tills solen går i moln eller något som kräver hundlig närvaro inträffar. Sådana händelser är ofta relaterade till dörrar, bildörrar som smälls igen, någon som inträder genom ytterdörren eller i högsta grad om någon rör kylskåpsdörren och därvid kommer åt att blott nudda vid ostkupan. Bichon Frisé är en fransk hundras se…

Bilden nedan tarvar antagligen en liten förklaring; Det bruna lurvet är vår vardagsrumsmatta. Det vita likartade lurvet är vår hund.

Annonser

12 reaktioner på ”Rapport från sofflocket

  1. Hur har du hjärta att tvinga din hund att själv förflytta sig för att komma i solljuset?Av egen erfarenhet måste du ju förstå att en sån kraftansträngning är ohund. Av bilden att döma ligger hunden på en matta, det gör hon ju naturligtvist inte av en slump. Hon gör det för att du skall dra mattan och flytta henne i solen vartefter att hon kommer i skugga. Förstått! Mvh.

    • Nej, bevare mig väl. Börjar jag rycka i mattan kommer någon djurvän och påstår att jag försöker dra mattan undan hunden. Dessutom behöver hon nog den motionen och miljöombytet som de små förflyttningarna innebär 🙂
      Mvh.

  2. Nu har du ett ypperligt tillfälle att lösa hybrid problemet för axeldriva båtar Steyer hade på mässan ett alternativ. Det otyrliga var att de valt Tapimer som importör. Så de kommer troligtvis nedpriorteras till förmån för konventionell Iveco-drift. Det goda i systemet är att litiumbatterier börjar få hyggligare priser. Visserlunda från kina, men ändå. Det testas ett projekt i Vasa i en 8 meters träsnipa (centerfamiljens?). Generatorn är volvos, tillverkad i Kina, batterierpaketet fabriceras i Göteborg. Det blir intressant att följa. Hittas det ett koncept på 40 axel hp så finns det en båtkoncept som jag ser att skulle få en större marknad. Och den kunde tillverkas i våra obygder. Krya på dig. Vattenjumppa 3 ggr/vecka. Och tänk hybrid. Mvh en annan taliban.

    • Det där med elmotorer och båtar har alltid intresserat mig. Hybriddrift har jag också planerat att testa någon gång. Vad är det med Tapimer som gör det omöjligt att använda Steyers mycket eleganta lösning?
      Ett annat sätt är kanske att titta lite på de eldrifts-ombyggnadssatser som finns för bilar, titta tex på
      http://www.evparts.com/products/marine—rv/
      De har ju automatik för motorbromsning som i en marinapplikation kan användas till batteriladdning under gång med dieselmotorn. Lika elegant som Steyers integrerade lösning blir det ju inte om man sätter kuggremskivor på propelleraxeln, men det borde ju fungera…
      Jag vet inte hur länge du följt med min blogg men den 8.9.2007 12:47:09 skrev jag som följer i min blogg (kan ses på http://gamla.bloggen.fi/uupee/?arkiv=2007-09 ) som följer:
      —————————————————————
      Testrapport
      Förmiddagen bjöd på lugnt väder och i övrigt stod alla tecken i skyn rätt, dags för elbåtens första provtur! Sjösättningen gick rutinerat till, bara ett lätt plask och där flöt hon! Kompisen Stig dök upp lagom för att fotografera händelsen. Efter att ha fått all mätutrustning intrimmad var det då dags att koppla in det första batteriet.

      12 volt gav just ingen märkbar rörelse över huvud taget. Men vartefter fler batterier kopplades in ökade farten och vattenbruset runt stäven tilltog. När alla åtta batterier var inkopplade var hastigheten 4,6 knop, strömmen 6.5 Ampere.
      4,6 knop är faktiskt överhastighet i det hastighetsbegränsade Västervikssundet!

      Teroretiskt sett borde batterikapaciteten räcka till för över sex timmars åkande i full fart. Det är nog mera än man orkar sitta i en så liten båt i en enda sittning.
      ——————————————————-
      Båten är en 4,5m roddbåt som byggdes om för eldrift med inombordare. Tyckte dock att båten var lite väl liten och olämplig för ändamålet. Har sedan dess letat en billig glasfiberputtare mellan 5-6m utan motor. För en sådan skulle mitt motor och batteripaket vara som gjort.
      Den där elsnipan har jag också hört rykten om när jag senast besökte F-M boats vid Bränbö bro, har dessvärre ingen mer information om den.

      Varma talibanhälsningar!

      • Intressant. Det jag är lite fundrersam om är Tapimers prissättning på Steyrhybriden. Ett vackert ekipage för övrigt. Vi spinner vidare.
        Men vad gör en Bennäsbo med så stora grejor? Att flytta till Vasa gör en inte automatiskt till sjöman är jag benägen att tro.

    • ”8 meters träsnipa ” finns det så små båtar? min Safir är 8,65 meter! Lite tangerar min båt era funderingar, i den finns en motor från Tapimer. En 37,5 hk:s Nanni Diesel, förbrukning under 2 liter/ timme vid 1800 varv /min. de ni 🙂 Mvh.

      • Bästa sjöman. Bränsleförbrukningen räknas vanligtvis i liter/sjömil. Men de nyare dieslarna är faktiskt bränsle- ekonomiska.
        Jag har förövrigt ett projekt som jag är involverad i. 12m, rakaxel, halvplanare, volvo 12liter-715hp med hurth 2-speed v-växel. Det är intressant.

      • Vilket måttlöst skrytande 🙂 Vad min båt drar per sjömil bekymrar mig inte så mycket, mer oroar jag mig över om den skall få se havet alls i år. Blir antagligen sjösättning i september igen..

  3. ps. Jag har återupptäckt Jethro Tulls Rainbow Blues från skivan M.U. Den surrar som bäst på spotify (gratis versionen naturligtvis -man är ju centerpartist)

    • Kör nog gratisversionen själv trots att jag inte är någon partist över huvud taget, kanske det räcker att blott vara utnämnd taliban 🙂
      Och Jethro Tull ger en alltid någon sorts nordsjövibbar som är bra inspiration i verkstan.

  4. Kul att jag lyckades lura dig bort från sofflocket, om än bara för en liten stund!
    Trevligt att få värken i kaffetanden åtgärdad också!
    Tjoflöjt!

    • Det är alltid av största vikt att kaffetandvärken hålls på avstånd. Sofflocket får det lite lättare allteftersom, i dag tog jag en promenad på nästan en km…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s