Vem är storebror?

När George Orwell skrev sin bok 1984 var hans vision att staten, eller myndigheterna. Storebror staten skulle ha total kontroll över sina medborgare via allehanda övervakningsmetoder. I dag några decennier efter 1984 vet vi att kameror finns överallt på offentliga platser. En och annan privatperson har säkert också riggat upp en liten övervakningskamera i hemmet.

På en punkt hade Orwell ändå fel. Det är inte myndigheterna som övervakar oss i våra göranden och låtanden. Vi vet i dag att sökmotorerna på nätet registrerar våra sökningar och gör sitt bästa för att kunna kartlägga våra intressen. Via våra kundkort har de stora affärskedjorna möjlighet att ta reda på vilken typ av varor vi köper. När man installerar programvara på datorn är man ofta tvungen att uppge en massa information om sig själv som inte har någon som helst relevans för användandet av programmet i sig.

Något som jag tror många hittills förbisett är vilka övervakningsmöjligheter våra moderna mobiltelefoner sätter i händerna på tillverkare av program och tjänster. Senaste upptäckten är att Iphone innehåller ett dolt program som via telefonens inbyggda GPS registrerar var användaren befinner sig. Läs mer på:

http://www.affarsvarlden.se/hem/it_telekom/article3160543.ece

En intressant artikel, man måste bara ha överseende med språkfelet i ingressen. Svenskarna håller på att tappa greppet om var och vart.

Min konklusion är att vi än så länge inte fått Orwells övervakningssamhälle vad myndigheterna beträffar. Däremot har den verkliga maktfaktorn marknaden gått mycket långt. Att leva ett normalt liv utanför den övervakningen blir allt svårare. Den allseende storebrodern heter alltså Marknaden.

12 reaktioner på ”Vem är storebror?

    • Militärindustrin ligger nog säkert på topp i den branschen. Men vi har ju trots allt fått en del trevliga uppfinningar därifrån också, som tex mikrovågsugnen som lär vara resultatet av ett mindre lyckat experiment med radar…

      • Gps är ett annat. Det som vi inte hört så mycket om är att Nasa satsade miljontals dollar för att utveckla en penna som fungerar i rymden, i en tynglös realitet. Ryssarna tog som bekant en blyertspenna med sig.

        • Ibland är det de enkla lösningarna som fungerar, något som jag ibland tenderar att i allt för hög grad ty mig till 🙂

          • Fortsätt du med det. Det är det en tyvärr en krympande församling. Jag har en god vän som jag tillsammans med har ”uppfunnit” flera vettiga ”företelser”. Bla gav vi oss katten på att det skulle gå att frakta en 870 lång och 3,5 ton tung båt runt norden utan att ha lyftkran. Frakten i själv var ju litet problem. Det löste vi med !000€ och befinligt lastbilskörkort, men att ta upp båten ur sjön eller hallen. Men det löstes på ett sätt som ingen ens trodde på, och vissa ännu inte tror på fast de med egna ögon sett att det fungerar.

    • Jag tror att en båt driven med marknadskraft gör ännu mer varierad framfart än de där båtarna som drivs fram genom att hänga upp textiler på en påle. För mycket fluktuation för min smak 🙂

  1. Medlen var begränsade. Det gäller ju att spara de slantar man har. Detta uteslöt ingenjörer och ritningar. Beg Volvo 609-lång ram införskaffades, placerades bredvid min Sunmar Midnine med vinkelkoppling(vilket medför aktervikt). Insågs att axelavstånds förlängning var nödvändigt på 609an. En boggibil hade varit bättre men dyrare i drift pga totalvikten (vilket var ett av kraven). Volvon gjordes ramren, axeln flyttades med 1.05,vilket gorde den till Finlands (troligtvis nordens) längsta axelavstånd för en 609a.Fråga inte hur det gick till. Förklaringen till det kräver en A4a. Införskaffades en hydraulpump och järn i olika storlekar+ axel inkl hjul. Det mesta beg.(få trodde ännu inte på ett lyckat resultat). Byggdes en inpassad båttrailer som kunde dras upp på ramen med hjälp av beg ”hudraulkelo” från beg bärgare. Byggdes även mindre kelo på trailern för att bra båten på. Allt tyckes fungera. Skepsis fanns dock så det första testet gjordes då andra var i kyrkan (bröllop). Testet förlöpte inte direkt hundraprocentigt,bla måste dykare tillkalllas( en A4a till). Men efter mindre justeringar men nya vaijrar så visste vi att det fungerade. Besiktningen fordrar en tredje A4. Men summa sumarum så använde jag kombiVolvon många år. Själva bilen är återbördad till Westerlunds bilskrot,varifrån den kom i bygynnelsen. Nämnas kan att vi med detta ekipage har ett svårslaget rekord. Vi hade en Midnine utställt på Stockholmsmässan, mässan stängde kl 18 söndagkväll. Volvon, båten och jag var lyckligt hemman kl 12 måndag.

    • Där ser man, (inte) lite svets och möda alltså! Man kunde väl kalla det hela en variant på siirtolava, kanske siirtotrailer 🙂

      • Visst, systemet byggde runt de tankarna. Men resultatet visade på två saker: 1. Om två outbildade medelålders män med goda ambitioner sammarbetar finns möjlighet till lyckat utfall. ”. 2.Man upptäcker att världen är full av pessimister och skeptiker.

        • Du har rätt när det gäller skeptiker och pessimister. Det är de som vågar trotsa dem som får saker att fungera.

Lämna ett svar till ove s Avbryt svar