Dags för en ny offertrunda?

För många år sedan, när Min Älskade och jag hade bott tillsammans ett tag bestämde vi oss för att försöka samordna våra försäkringar. Vi hade båda våra försäkringar i flera olika försäkringsbolag och det hela var en enda röra. Vi gjorde en sammanställning över alla våra försäkringar och begärde offert från alla försäkringsbolag vi kunde komma på. Det här skedde på den tiden när man skrev ut sin korrespondens på papper, satte den i ett kuvert och postade med slickade frimärken.

De flesta försäkringsbolag skickade sina erbjudanden, men det fanns också de som inte tyckte att det var värt besväret. Att jämföra bolagens villkor och olika försäkringar var näst intill omöjligt. Skillnaden i det totala priset var ändå försumlig. De bolag som visade tecken att svikta i sin svenska service sållades bort först. Sedan sållades de bort som tycker att kundbetjäning är att förse sina kunder med en kölapp och en obekväm bänk att sitta på medan man väntar.

Vi valde slutligen ett bolag som var ett renodlat försäkringsbolag. Närhelst man kom in på deras kontor möttes man av vänligt leende personal som kunde sina saker. Kan inte påminna mig om att jag någonsin behövt köa där.

För något år sedan köptes försäkringsbolaget upp av en bank, vill minnas att bankens motto lyder ungefär ”Se en kund i varje människa”. Försäkringskontoret och personalen stannade kvar där de alltid varit och allt var som förr. Den enda skillnaden var att försäkringsräkningarna kom från en bank. Slutligen inträffade ändå det oundvikliga. Kontoret stängdes och personalen flyttades till banklokalen. Ur företagets perspektiv var det säkert en bra lösning.

Som kund kan man bara beklaga den lösningen.

Köpte här om dagen en snöskotta av märket Toyota Land Cruiser. För att ordna med försäkring och registrering tänkte jag att jag kan besöka banken/försäkringsbolaget personligen. Jag stegade in, tryckte fram en kölapp och satte mig ned för att vänta på en obekväm bänk framför båsen med texten ”Försäkringar”. Kölappen bar nummer 806. Bakom det räfflade glaset på en skjutdörr såg jag någon som rörde sig.  Jag lät blicken vandra över lokalen. Utöver mig fanns endast en kund som skötte sina ärenden vid en bankdisk. Dörren mittemot mig gled plötsligt upp ett par decimeter, tillräckligt för att en hand kunde sätta upp en lapp med ordet ”Lunch”. En närmast vegetativ stämning lade sig över lokalen. Bakom bankdiskarna satt personal djupt försjunkna i sina uppgifter. Ibland vandrade någon ur personalen förbi min väntans bänk. Bakom de frostade glasen som skiljer kunder från lokalens hemligare delar såg man också sporadiska rörelser. Men inget antydde att min väntan skulle avbrytas. Jag slängde lappen med nummer 806 i närmsta papperskorg och gick ut på stan. Jag besökte två bokhandlar och en detaljhandel i verktygsbranschen. Den rundan tog ungefär 40 minuter. Jag återinträdde i bank/försäkringsbolagslokalen. På nummertavlan lyste då nummer 806! Jag såg att någon redan satt i båset och blev betjänad så jag tryckte fram en ny kölapp, den bar nummer 807. EN kund på 40 minuter? Det är kundservice det! Var har vi nu den där mappen med våra försäkringsbrev?

5 reaktioner på ”Dags för en ny offertrunda?

  1. Oj 17! Hoppas det inte är mitt försäkringsbolag det är frågan om… Det köptes av en bank, och har alltid varit bra på kundservice. Måste kolla om det finns kvar i sina gamla lokaliteter!
    Talade med en bekant om trafikförsäkringar, det lär vara nära 50% skillnad i priser mellan bolagen, då det gäller gamla bilar! Dags för offertrunda?
    Tråkigt då kundservicen sjunker till sådana djup som de i din senaste post beskrivna. 40 minuters väntan för ett så obetydligt framsteg i könummersörjan… Helt hemskt, alldeles med tanke på att det sitter personal i närheten och arbetar med diverse uppgifter.
    Bara att dra en:
    SUCK!

  2. Jag drog nog en och annan suck. Dessutom hade den i och för sig trevliga tjänstekvinnan inte behörighet att överföra bonus från en vilande personbilsförsäkring till min paketbilsregistrerade snöskotta. Hon fick ringa en kollega någonstans som utförde det hela på distans. Registrering kunde hon inte heller göra, hon som kunde sådant var på semester. Jag fick lov att göra det vid besiktningskontoret…
    På tal om besiktningar, mer om sådant i nästa inlägg.

  3. Härligt att läsa, känner igen varje punkt, uppskattar den litterära förmågan.
    Hos oss har vi apoteket Snigeln, helt i linje med bankkontoret.

    • Tack Ingemar.
      Konstigt nog så verkar allt gå långsammare nuförtiden när vi har allehanda teknologi som skulle gör att allting skulle gå fortare…

  4. Ping: Försäkringsbolag, jag blir verkligen inte klok på dem | UuPee's Garage

Kommentera

