Om att ligga i lä

En av fördelarna med att ha sommarstugan på en lagom liten ö är att det alltid finns en plats i lä med utsikt över vattnet. Vi bar ut en gammal uttjänt kökssoffa till en strandglänta där man har utsikt mot sydväst. Soffan är på väg mot brasan vi brukar elda på villaavslutningen. Tills vidare får soffann stå i gläntan. Platsen är ett av mina favoritställen på ön, här kan man se en bit av horisonten och båtarna som är på väg in eller ut från hamnen.

Jag tror det är så att för att en människa skall må bra så behöver hon ibland få betrakta horisonten. I dag gjorde den  friska nordvästbrisen att gläntan med den nötta soffan var i lä. Jag rullade ihop skjortan och lade den som en kudde under nacken och lade mig ned med fötterna på armstödet, soffan är en aning kort för min lekamen. Jag hade den blåa himlen ovanför mig, i ögonvrån det blänkande havet och horisonten. Så låg jag en stund, måsarna flög över mig och solen värmde. Min nästa förnimmelse var att mitt senaste andetag var en snarkning. Dags att stiga upp och företa sig något produktivt.

Bättre plats för en tupplur får man leta efter.

soffann

2 reaktioner på ”Om att ligga i lä

  1. Åh, vilken skön tupplur! Så skall man njuta!
    Jag behöver kanske inte nödvändigtvis få betrakta horisonten för att må bra. Men det händer att jag betraktar horisonten ibland, så det kanske är därför jag mår bra!

    Tänkte inte på det!

  2. Det var minst sagt en kvalitetstupplur! Kanske är det så att det horisontella välbefinnandet liksom smyger sig på en utan att man anar det?

Kommentera

