Varierat midsommarfirande

Årets midsommarfirande bjöd på en del bilkörande för min del.

På torsdagskvällen åkte jag ut till hamnen för att fixa till gas- och växelreglaget på båten, 140 km totalt. Förra veckoslutet var nämligen lite misslyckat ur båthänseende. När vi kom ner till båten konstaterade jag att båtnyckeln låg på bordet hemmavid. Det hindrar inte mig i någon större utsträckning, jag vet hur man får liv i en gammal Evinrude  utan nyckel. Allt som behövs är lite grundläggande elkunskap och ett metallföremål som är minst 50mm långt. Hemfärden avslutades med att motorn som tack för detta lindriga inbrott bestämde sig för att genera mig genom att rusa hejdlöst när jag lade i friläge. En strategiskt viktig skruv i gasreglaget hade lossnat. Ingen kvalitet på grejorna nuförtiden, efter bara trettio år börjar gängorna svika i aluminiumlegeringen…

När jag på torsdagskvällen kom ner till båten för att fixa till det hela möttes jag av en större myggsvärm som tydligen förutsett min ankomst och således väntade tålmodigt under fördäcket. När jag stillat halva myggsvärmens blodtörst och slagit ihjäl resten började regnet ösa ner. Jag valde att skruva loss reglaget för att meka med det hemma i garaget i stället.

Med nyfixat reglage åkte jag med familjen ut till ön på fredagen. Fick montera reglaget medan familjen väntade och under överinseende av de hamngrannar som var på väg ut till sina stugor. Allt fungerade som det skulle och vi njöt så gott det gick av midsommarvädret, bilden nedan visar med avskyvärd tydlighet hur det såg ut fram till tiotiden på kvällen när solen äntligen bröt igenom. Det är nästan genant att medge att jag firade största delen av midsommaraftonen med att städa i boden…

Lördagen bjöd på betydligt behagligare väder och man kunde inte annat än njuta för att ta in det som fredagen inte bjöd på.

Söndagen bjöd på släktträff på en restaurang på Replot och vid en sommarstuga i Köklot. Riktigt gemytligt, i år deltog dessutom kanadensisk familj som kommit för att träffa släktingar i förfädernas hemland.

Nu återstår bara att samla sig för en av de tre arbetsveckor som återstår innan det blir semester.

3 reaktioner på ”Varierat midsommarfirande

  1. Du har nog rätt. Det är ingen vidare kvalitet på grejorna nuförtiden, allt möjligt oväntat går sönder trots att det är bara 25-30 år gammalt…
    Topplockspackningen for på min bil också, helt utan orsak, och den är ju medkörd bara drygt 550.000 km.
    Krankan, eller som de bättre är kända som i stan, myggorna, är nog ena riktiga glädjedödare. Är det något som skulle kunna få mig att flytta från österbotten, så är det de. Jag är så avundsjuk på Pettson och Findus som sitter och njuter i syrenbersån av den stilla kvällen, och äter pannkakstårta då hönsen har gått och lagt sig. Suck…

    • Jag anar en lätt melankoli och nästan uppgivenhet i ditt svar. Precis likadant känner jag inför den kvalitet som prylar av i dag har. På tal om krankan och deras eftertänksamma blekhet så verkar svetsröken från svetsning med sticka hålla dem på avstånd. Alltså, bara att dra lite svetsfog i bersån så får ni sitta i fred 🙂

  2. Hmm, undras om hustrun skulle gilla sin pannkakstårta i bersån med svetsloppor i. Skulle säkert befrämja ett bra och hälsosamt järnintag, särskilt med tanke på att hon är blodgivare.
    Svetsrök doftar ju ändå lika gott som syrenblom…

Kommentera

