Det gökas hejvilt i vår by

Den vida visdom som strålat ut från Kokkolaornitolgerna har på ett behagligt sätt förenklat och klargjort min syn på ornitologi. Verket ”Fälthandbok för Kokkolaornitologer å aader som skådar oppåt” bär mellan sina pärmar hela ornitologiska vetenskapen sammanfattad i ett underbart kort och lättillgängligt format. Tesen ”E finns trii sorts fågla” är ett utmärkt rättesnöre. Publikationen finns att skåda bakom följande webbadress:

http://garrpojka.net/arkiv/Kokkolaornitologer.pdf

Trots insikterna som ovanstående publikation gett mig vill jag i afton ändå excellera med kunskap och observationer som får betraktas som ren överkurs. Tidigare i sommar hade jag nämligen både öron- och ögonkontakt med en äkta gök. Under en hundpromenad på Hannasberget gol djuret till från en gren precis ovanför mitt huvud, jag hajade naturligtvis till och tittade upp, hade vår hund burit kalsonger hade det varit läge för omedelbart byte. Hon valde i sin kalsongfrihet att i stället skälla i största allmänhet, hon hann tydligen inte uppfatta varifrån det plötsliga galandet kom. Skallet fick göken att flyga sin kos. Själv drog jag mig till minnes att gökgalande från olika riktningar har olika skrockfulla betydelser. Vad betyder det i så fall om göken gal snett ovanför. Snett-ovanförgök är posörgök? Borde man ha antagit en Freddie Mercury-pose där i skogen?

I afton vare det dags för mera gökande, först från nordväst, jag hann knappt rimma till tesen ”nordvästgök är protestgök” förrän det tjoades till i sydost. ”Sydostgök är ministerpostgök”, jag vet, det är ett panikrim. Men vad gör man när det blir bråttom, för nu galades det än här och än där. Jag gjorde insikten att det var två gökar som kommunicerade samtidigt som de flög runt gårdstunet, trehundrasextiogradergök är gladergök?

Under gök-konserten vattnade jag mina lubelior (tror jag) som växer i ett motorblock från en Volvo B20. Finns det inga Kokkolabotaniker som kunde förenkla det här med växtligheten också? E finns tri sorts växta….

PS,

Från vilken riktning skall det galas för att det skall bli läge för kaffegöken?

DS

8 reaktioner på ”Det gökas hejvilt i vår by

Kommentera

