Sömnproblem av teknisk natur

I det stora hela trivs jag med mitt jobb. Även om det ibland blir segt att harva längs vägarna så uppvägs det med att man träffar en massa människor. Att montera och serva fastighetsautomatik är också lagom utmanande. Till nackdelarna hör att ryggen börjar påminna mig om att den inte är som bäst när man baxar, bär och jobbar i konstiga ställningar. De som tycker att olika yoga-poser ter sig märkvärdiga skulle svimma när de ser mig skruva fast en temperaturgivare på en ventilationskanal bakom ett rör under en balk framför ett värmeelement på fullt ös medan vatten droppar från ett halvfärdigt tak. Det multinationella storföretagets byråkrati och brist på flexibilitet ligger också lite till last ibland.

En av de fysiskt mindre påfrestande uppgifterna är den veckolånga dejour som återkommer med lite mindre än ett års mellanrum. Då har man jour från 16:00-08:00 vardagar och dygnet runt under veckoslutet. Det hela går ut på att man till en dejourtelefon får kryptiska textmeddelanden som tex: ”AKSELI-LIIKETILASÄÄDÖT-LT19A-KSK_PU1, KSK Kondenssivesi ylärajahälytys”

Efter ett dylikt meddelande skall man via det stora fluffiga internätet gå in på berörda fastighets automatikenhet för att utreda om det hela går att åtgärda på distans eller om det behöver åtgärdas alls. Om handgripligheter krävs får man ringa den lokale fastighetsskötaren som rycker ut. Jouren är rikstäckande, så ibland får man brottas inte bara med tekniken utan även savolaxisk djupdialekt eller halvsamisk konsonantakrobatik. Sådant underlättar ju inte precis när man skall förklara sitt ärende.

Senaste natt bestämde sig en cirkulationspump i en kulventilfabrik i Sastamala för att väcka mig klockan 01:54. Jag bestämde mig för att under nuvarande meteorologiska omständigheter behövde inte kulventilfabriken någon cirkulation i sitt värmesystem så jag nöjde mig med att meddela servicemannen på vanlig arbetstid. Nyss bestämde sig någon för att besöka korridor 3 i en mellanfinsk brandstation utan att stänga av inbrottslarmet. Ringde upp kommunens tekniska dejour som svor innerligt och tillade att det säkert är den där j***a brandmannen L******n som glömt sig igen och knallat in sådär bara…

På måndag tar kollegan över jourandet och jag tar en månadslång semester. Inför vaktbytet funderar jag på att byta ut jourtelefonens standard-nokiapip för textmeddelanden till den här:

Mess-signal

6 reaktioner på ”Sömnproblem av teknisk natur

  1. Är man nyfiken av sig och vill höra vilken mess-signal det är frågan om. Då blir det att automatiskt lyfta sig litet från stolen. Ja knykt mi, som det heter. Har själv en mycket trevlig ringsignal, när frugan ringer. Warning its your wife. Den är omtyckt, dock inte av frugan. 😉

    • Jo, den ring/textmeddelandesignalen har en upplyftande effekt, hoppas att det inte resulterade i pappersarbete och byte av textiler 🙂

      • Så upplyftande var den inte, men de finns åtskilliga som är bra. Har olika signaler till olika typer, så att jag vet vem som ringer utan att behöva kolla in displayen.

        • Man kan ha mycket kul med ringsignaler och annat som våra moderna telefoner bjuder på. Min kan navigera både till land och till havs, den har in byggt vattenpass och allt möjligt kul. Det enda jag saknar är den traditionella nummertrissan som fanns på gamla LM Ericsons bakelittelefon med trådanslutning till omvärlden…

  2. Oj, vad kul du kunde ha om du hade en äppeltelefon! Eller ”Aj-föun”, som de kallas.
    Jag sade samma sak, jag åt en bekant, att det bara är nummertrissan som fattas. Det gjorde den inte!!! Hur kul som helst med nummertrissa på mobiltelefonen!

    Jag gillade för övrigt meddelandesignalen. Mycket lämplig i jourtelefonen!

    • Lillchefen på jobbet har nyligen skaffat en sån där fruktlur, han är lurisk över apparaten och dess appar och molijoxer. ”Hei tuu kattomaan” är hans vanligaste fras medan ha sitter och viftar med pekfingret över skärmen. Härom dagen var det en Zippo-app som imiterar en klassisk tändare… Och man får nog medge att man är en aning impad, framförallt över grafiken och sättet som äppletelefonen fungerar på. Måste fråga om det finns nummertrissa på den, själv är han antagligen en aning för ung för att fatta trissans odiskutabla fördelar 🙂

Kommentera

