Actionmobilen

Det var nästan så jag hann glömma hur det är. För ett drygt decennium sedan körde jag dagligen omkring med en folkvagnsbuss från 1971, modellen kallades i våra trakter också för kleinbuss. Den var försedd med gardiner i fönstren och ett reservhjul tronade ovanpå framkofångaren. Den bilen var en sorts konversationsöppnare, då och då kom någon vilt främmande fram och frågande om bilen, vilken årsmodell? Hurudan motor? De som åkt en likadan vintertid frågade om det var kallt. Mötte man en likadan längs vägen hälsade föraren broderligt, sådant händer inte när man kommer med sin Citroën. Jag gick över till att köra med mer vardagliga bilmodeller och människorna i min omgivning blev sina vanliga tystlåtna själv igen. Folkvagnsbussen står nu skamligt negligerad bakom lidret och rostar.

När jag för ett tag sedan köpte en gammal Toyotajeep från 1980 började människorna prata igen. En dag blev jag förföljd till varuhuset dit jag var på väg. Ur förföljarbilen studsade en man ut som började prata gamla landcruiserminnen och förhöra mig om bilens ålder och utrustning; -Jooo, katos, sinulla on vielä vinssi tallessa! Sillä hinattiin hirvet ulos mettästä kun olin hirvipoukassa ja kaverin auto tuli ojasta noin vaan!

I dag körde jag ett par lass med skräp till återvinningen. Jag hann knappt börja tömma släpkärran så kom en man fram och tittade på bilen. Han hade ägt en likadan och saknade ibland bilens egenskaper. – Sådana bilar görs inte längre, sa han när han gick till sin Volvo. När jag körde bort andra lasset med skräp fick jag åter redogöra för bilens ålder och egenskaper. Lustigt, själv tycker jag inte att en bil från 1980 borde väcka någon större uppmärksamhet. Kanske är det den ålderdomliga utstrålningen som bilen har, den ser trots allt mer ut som en fyrtiotalsbil. Att köra den får en att tro att det snarare är en trettiotalsbil. Stenhård fjädring, en styrning som kräver armstyrka och ständig uppmärksamhet,  bromsar som drar ömsom åt höger och ömsom åt vänster, lite beroende på hur hårt man trycker på pedalen.

Hos oss tjänstgör bilen som actionmobil, den får dra släpkärran och båtkärran, till vintern skall jag skruva fast snöplogen som kom på köpet. Blir det en lika snörik vinter som den förra behöver bilen knappast stå allt för länge och vänta på uppmärksamhet…

 

4 reaktioner på ”Actionmobilen

  1. Det där med konstig fjädring, besynnerliga bromsar, och konstiga ljud… Det är ju det som entusiaster kallar utstrålning, tror jag, eller charm.
    Härligt med en actionbil i alla fall!

    • Jo, man vänjer sig ju så sakta med charmen, eller är det, eh, egenskaper? Får numera till nästan ryckfria växlingar och har vid enstaka tillfällen presterat spikraka inbromsningar 🙂

  2. Kanske du ligger rätt i tiden. En arbetsmaskin som även fungerar till att flytta sig själv med låter ju som vettigt. Och fyrhjulsdrift behöver snart alla ha sedan snöplogningen blivit som den blivit. Håller själv upp ögonen efter en prisvärd Unimog av nostalgiska skäl. Tänk; fyrhjulsdrift, kraftöverföringsaxlar och cabriolet. Då skulle den här gubben må.

    • Det bristande vägunderhållet som rått under dessa kristider* har jag sett mera som ett komfortproblem än ett framkomlighetsproblem, det är därför jag kör Citroën men gashydraulisk fjädring till vardags.
      *kristiderna verkar ha suttit i sedan början på nittiotalet för vägunderhållets del.
      En Unimog har stått utbjuden till salu nära min arbetsplats den senaste tiden. Jag vet inte om den fyller dina kriterier för prisvärde. Den har en rejäl vinsch och en megafon som jag hört när den förevisades. Den skulle vara något för en kommunalvalskandidat att ta till 🙂
      Bilen finns utbjuden på: http://www.findit.fi/sve/search/182148.htm

Kommentera

