Snabbutflykt Söderled

Flera gånger har jag besökt Suomen Joutsen i Åbo, Någon gång för länge sedan har jag också snabbt vandrat genom Forum Marinum. Men mycket vatten har runnit i Aura å sedan dess.  För några år sedan kontaktades jag av en vänlig man som ville ha mått och bilder på akterspegeln och motorbrunnen på vår Glastron V-450 från 1971. Han höll på med att renovera en likadan och hans båt var delvis söndersågad i aktern. Nästa vinter fick jag ett nytt mail, då med inbjudan till båtmässan i Helsingfors. Jouko hade sin renovering klar och båten stod utställd i en monter tillsammans med en utställning av veteranutombordare. Nu har jag hälsat på Joukos båt igen, den hänger i taket på Forum Marinum i rummet bredvid Joukos utombordarsamling. Det är säkert över tvåhundra motorer som hänger på väggarna. Jag är inte över mig förtjust i att använda gamla utombordare, de är ofta högljudda, rykande,  vibrerar och krånglar gärna. Men jag älskar designen på motorerna, i synnerhet när man började bygga in motorerna med olika kåpor. De motorerna är minst lika underbart designade som bilarna från samma tidsålder.

När jag stod där och beundrade den renoverade Glastron-båten slog det mig att vi kör ut till sommarstugan med ett museiföremål! Inte desto mindre blev insikten av att den gamla Seagull 40Plus som jag nyligen hängde på roddbåten finns representerad på museet i ett flertal exemplar, samtliga i sämre skick än min!

Som ett mindre PS vill jag nämna att min bilnavigator som annars för mig precis dit jag ber om nog ibland kan peka med hela handen också. När jag åker längs Alskatvägen påstår den vänliga fru Garmin att både Metvikens innersta och gyttjigaste del samt Storviken är Bottenhavet. Tur att man använder andra grejer när man navigerar till havs…

 

Kommentera

