Månen örnar och skarvar

Augustimåne över en spegelblank fjärd har vi fått njuta av på stugan i veckoslutet, två nätter å rad dessutom! Det är något särskilt med stillheten som råder i skärgården på sensommaren och hösten. Man kan få avnjuta de totala och fullständiga tystnaden. Den där tystnaden som får en att skrapa med foten i marken för att försäkra sig om att man inte plötsligt blivit döv.

Fågellivet har avtagit markant. Borta är de flesta tärnor och måsarna, de har flyttat längre ut till havs. I stället får man beundra havsörnsungarnas flygövningar där de snurrar omkring på termikerna. Att fånga dem på bild har jag misslyckats med hittills. Trots teleobjektiv blir de knappt större än flugskitar på mina bilder.

Några som är lite mer närgångna är skarvarna. Nu på sensommaren blir deras utflykter mer vidsträckta och man ser dem även långt från deras ödelagda boöar. Jag tror jag såg min första skarv i mitten av åttiotalet. Då var den en sällsynthet, numera noterar man bara att där flög en skarv. De har koloniserat vår skärgård fort. Någon skrev i en arg insändare i VBL att skarvarna inte hör hit. Den mannen har tydligen inga större insikter i biologi. Djuren skiter ju fullständigt i landsgränser, EFTA, EU och Schengenavtal. Där det finns förutsättningar att överleva så finns man. Man borde kanske reflektera mer över varför skarven plötsligt finner livsförutsättningar i våra trakter. Antagligen finns svaret i övergödning och försurning av vattendrag och den globala uppvärmningen. Kanske också ensidig utfiskning av vissa arter som gett mer utrymme för den fisk som skarven föredrar. Jag är ingen biolog eller vetenskapsman så mina svar är bara vad jag tror. Slutsatsen är väl att det är vi människor som bäddat för skarven…

Kommentera

