Marknadsdags

Det har hänt sig att jag besökt Juthbackamarknaden utan att få med mig annat än trevliga möten med gamla och nya bekanta. Det i sig är ju väl värt ett besök. I år fick Long John Silver som ibland kommenterat min blogg ett högt beläget, trevligt mustaschprytt ansikte. Tack för att du kände igen mig, det var trevligt att råkas!

Att den enes skrot är den andres guld är något av ett motto på Juthbackamarkanden. När jag stod nästan förstummad över mångfalden av intressanta prylar vid ett bord hörde jag två kvinnor som passerade bakom min rygg; – Nee, e va nu mest na skroot tidee, sa den ena.  – Jåå, men tidee siir ja na fiin Iittalajusstakar!

Årets materiella fynd var nästan uteslutande båtrelaterade. En propeller till Evinruden brukar jag hitta nästan varje år, årets fynd var lyckat eftersom propellern hade måtten 11-3/4 X 17, den lämpar sig betydligt bättre för den ofta fullastade båten än de 11 -1/2 X 19 jag använt tidigare. En helt oanvänd oljekylare till projektbåtens motor hittade jag också. Det är inget fel på den jag har, men oljekylaren brukar vara en krångelkälla så det är fint att ha en i reserv. Priset var en bråkdel av vad en likadan hade kostat i reservdelsaffären. Kronan på dagsverket var ändå den gamla Penta-instrumentpanelen. Har inte sett något i den vägen som skulle passa bättre i min gamla båt än den. De brytare och reglage som fanns på den är inget att ha men instrumenten ser ut att vara i skick. Oljetrycksmätaren med sin dubbla skala är så charmig att den får sitta kvar vare sig den fungerar eller inte.

Lyftkroken är det enda som inte är båtrelaterat, den skall sitta på vinschen fram på Toyotajeepen.

Det enda jag saknar nu är en högergående propeller till projektbåten av måtten ungefär 14 X 12 för 25mm axel. Jag spanade intensivt efter en sådan utan framgång. Får väl krypa till korset och köpa nytt. Men det får vänta till våren, man vet ju aldrig vad som dyker upp.

5 reaktioner på ”Marknadsdags

  1. Nöjet var helt på min sida. Det är inte alla dagar man ser en yogi med verktygstekniska böjelser, dessutom nästan på samma högt belägna nivå.

  2. Beträffande propellern till projektbåten så kan det löna sig att kolla med Roy Sundfors i öja. Han brukar ha lösningar på mycket.

    • Fick hjälp av Herr Åkerblom från Öja med beräkning av propellern. En 13 1/2 X 11 borde vara idealet. Har nu en 14 X 11 på gång som kan modifieras till 13 1/2.

      • Där ser man. Öjaborna kan. Hjörvald Sundkvist ,som konstruerat mina Sunmarbåtar är också Öjbo. Dessutom har han konstruerat Matador och Korsö. Jag har haft stor hjälp av Öjaborna genom åren.

Kommentera

