Rapport från arbetsbänken.

I ett svagt ögonblick utlovades på publikens begäran en rapport från de undre regionerna av arbetsbänken. Det gick som det gick. Det blev ingen bild i grodperspektiv från arbetsbänkens undre regioner. Det beror på att garagets webbkamera är belägen ovanpå plåtskåpet som innehåller datorn och garagelitteraturen. Vi får nöja oss med fågelperspektiv.

Till min stora förnöjsamhet ser jag att webbkamerans lins är rikligen besudlad med damm. Detta ger lite barmhärtig suddighet som ödmjukt döljer delar av den våldsamma röra som råder i garaget för tillfället. Roten till oredan är en omorganisation av hyllorna och skåpen i garaget. En del av prylarna har drällt i hyllan så länge att de borde föras upp på långvårdsavdelningen på garagevinden. Men med hösten i antågande och det faktum att garagets mellantak borde tilläggsisoleras så väntar grejerna på garagegolvet tills vidare.  Före isolerandet så borde jag färdigställa ett ventilationsprojekt på mellantaket. Före ventilationsprojektet borde jag få tag på lite ventilationsrördelar. De är utlovade från en tämligen osäker källa som borde få ett ventilationsrivningsprojekt klart förrän delarna finns att tillgå. Före rivningsprojektet kan utföras så borde… Ja, ni ser vartåt det barkar.

Och mitt i röran tronar båtmotorn som inte kom på plats denna sommar. Ett vårligt diskbråck satte stopp för allt meckande. Nu under regniga dagar har jag fogat samman motorn med den vinkelväxelförsedda kopplingen. Nuvarande arbetsskede består i att mäta in motorn så att den sedan ryms under motorluckan utan att stå på kölsvinet. Något som inte är enkelt med alla vinklar och axlar som kräver utrymme. Man kunde ha hängt motorn i vinschen och passat in hela rasket på plats, men hela paketet väger redan över 250kg och då är det inte kul att ha den hängandes i takstolarna medan man har fingrarna emellan.

12 reaktioner på ”Rapport från arbetsbänken.

  1. För att underlätta det hela lite så skulle jag föreslå att herrn slänger motorn i sjön först, och båten sen när han får tid. Man kan spara ganska många fingrar genom bara en så enkel sak. 😉

    • Jag har sett motorn som en väsentlig del av båtens framdrivning så jag föredrar att fullfölja min plan. Det finns de som med dregelblanka mungipor framhärdar att det borde sitta en V8 i den båten. Om det fullföljs är jag tämligen säker på att hela ekipaget blir ett bojsänke 🙂

      • Enligt relativt färska rapporter (med bildillustration) har Herr Meck använt sig av ett betydligt större ankare, av god svensk kvalitet, vars värde lär vara! Vill Uupee med ovanstående inlaga hävda att den för sin ärlighet kände reportern fait med osanning? 🙂

        • Jag ser ju att illustrationen beskriver hur det går när man inte är helt säker på vilken ända av ekipaget som skall nå vattenytan först. ”Att fara med osanning” är ett lite väl starkt begrepp i sammanhanget, men noteras bör att om jag hade hamnat i den situationen så hade dragfordonet varit rött och av japansk härkomst 🙂

  2. För att få något gjort i den organiserade oredan föreslår jag att du INTE sätter fingrarna emellan, emedan det då kunde komma ett mycket svårtolkat uttryck som inte lämpar sig i tryck. 😉

    • Om väggarna i det garaget kunde återge en del av det ovårdade språk som tidvis använts skulle vi ha exorcister rännandes här i tid och otid. Det enda i den vägen jag hittills sett var ett vittne utav Jehova. Han backade dock ödmjukt inför uppenbarelsen som stod innanför garagedörren iförd overall, svetsmask och med en vinkelkap i handen.

  3. När jag först såg bilden fick jag intrycket av en hög med julprydnader som övervintrar sommaren innan de åter blir aktuella. Kanske det är att ”webbkamerans lins är rikligen besudlad med damm” som möjliggör denne tolkning? – Besudlad; inte varje dag man ser det ordet.

  4. Ja, man skall se efter var man har sina fingrar om man tänker släppa ner motorn…
    jag röstar nog för att sätta motorn i båten först, och sätta alltihop i sjön på en gång, liksom.
    Och jag har inte sagt att det skall vara V8 i din båt, det skall vara en sexa. Jag vet till och med om en B30:a. Eller var det inte jag?

    • Otroligt nog så är det så att du faktiskt är oskyldig till V8-drömmarna, de står andra mindre insiktsfyllda för 🙂 Jag skulle också kunna tänka mig en sexa. B30-ans vikt är lite i överkant bara. Men det finns ju lättare sexor där ute i världen, kommer att tänka på ett tyskt märke som faktiskt under en tidsperiod gjorde båtmotorer. Deras sexor torde vara mycket lättare än Volvos gjutjärnsklunsar.

Kommentera

