Varmt avslut

Det är inte ofta det är varmare på villaavslutningen än på midsommar. Lördagen bjöd på både på värmebölja och spegelblanka böljor. Som gjort för lite vattenburna aktiviteter. Eftersom vi såg hoppande fiskar så önskade Dyra Dottern lära sig hantera kastspö. Bara efter några försök började hon prestera långa kast som ibland var rentav välriktade.

Fiskelyckan var inte dålig den heller. Inledningsvis slet sig en gädda. Sedan letade vi oss mot ett stim av idar som tydligen hade någon sorts happening i det halvmeterdjupa vattnet i stenracklet söder om ön. Tre idar nappade villigt, vi tillämpade catch-and-release-metoden, idar ser inte goda ut… Fint med lite fiskelycka när dottern hade sin första session med kastspö. För min egen del prövade jag att fiska med vanligt metspö. Brist på både mask och ordinär metkrok ledde till att jag använde en torsdirk. Naturligtvis fick jag ingen fisk, men en skön stund i roddbåtens för blev det ju.

Lagom till solnedgången tog jag och Min Älskade en båttur. Solen hann gå i moln innan den gick ned, men utflykten bjöd ändå på njutningsfyllda upplevelser på havet.

I samband med bastubadet tog jag en simtur i det spegelblanka vattnet bland tända marschaller och saluterad av grannarnas raketer. Värre kan man ha det.

Kommentera

