Avd för uppfinningar

I dag berättades det i radion om en uppfinning som uppenbarligen är lika onödig som ofullständig i sin utveckling. Uppfinnaren hade alltså inte tänkt färdigt innan det hela gick från ett dåraktigt infall till produktion. Vi snackar alltså om den elektroniska cigaretten. Något ljushuvud har alltså uppfunnit en elektronisk cigarett som har en röd lysdiod i änden som skall efterlikna glöden. Cigaretten i rostfritt stål har dessutom elektronik som doserar en liten mängd nikotin närhelst det behövs. Den avger dessutom vattenånga som skall efterlikna röken. Till dess försvar kan man säga att den inte orsakar obehag för omgivningen, blott orsak till försmädliga flin gentemot den som använder anläggningen.

Men som sagt den är gravt underutvecklad, den har ju ingen lcd-display, den är inte ens uppkopplad mot internet. År 2011! En dylik apparat skall ju naturligtvis automatiskt uppdatera innehavarens facebookstatus med ett meddelande av typen: ”Urban Lökberg lutar sig tillbaka och drar en spaddu”

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article259397.ece

Som barn och yngling var jag passiv rökare. Som lite äldre blev jag inbiten ickerökare. Efter att ha bevittnat min fars långsamma och plågsamma borttynande blev jag närmast antirökare som inte fattar att folk håller på med dylikt i nådens år 2011.

4 reaktioner på ”Avd för uppfinningar

  1. Det kan man fundera på; att folk fortfarande röker. Och än mindre förstår jag att ungdomar börjar röka. Men, men, vill någon bränna upp sina pengar och samtidigt riskera hälsan är det fortfarande fritt fram i republiken.

    Länge sedan jag sett någon statistik om rökning. Hur många de är, åldersfördelning och sånt.

    • Jo, det förvånar mig verkligen, sedan 70-talet har det stått klart för alla vad riskerna beträffar. Och jag har fortfarande inte träffat en rökare som börjat må bättre sedan de började…

  2. Jag tror nog de försmädliga flinen skulle vara den övervägande upplevelsen man får utav en sådan cigarett.
    Annars är idén att koppla upp sin tobak mot internet inte så dum, kanske. Ett sätt att kringgå regeln att man inte får tala i mobiltelefon under bilkörning; man kan ju sitta och dra på sin spaddo-touch, då bylingen kommer… Taskig storlek på displayen i så fall?

    Kool ny vinjettbild annås!

    • Kanske det snart finns någon form av utrullningsbar display som går att maskera till en cigarett? Vinjettbilden är resultatet av några gamla tangentbord som jag sparat i garagets långvårdsavdelning i fall jag skulle hitta på något kul med dem. Sådär pass kul blev det 🙂

Kommentera

