Predikanten som sa A och C men inte B

I dag när jag satt i bilen på väg mot Vörå råkade det sig så att jag i väntan på morgonnyheterna i radion fick lyssna till morgonandakten. Som icke utövande agnostiker kan jag inte påstå att jag vanligtvis fördjupar mig desto mera i predikantens utlägg. Men artig som jag är lät jag honom hållas utan att byta kanal eller vrida ned ljudet. Denna skira morgons predikant hade träffat på en livs levande bonde och hade därmed av någon anledning associerat till Astrid Lindgrens mustiga visa ”Fattig Bonddräng”. Man kan ju fundera hur den omtalade bonden resonerade om att i prästens ögon framstå som en simpel dräng, han hade ju stått och blickat ut över sina ägor när mötet med prästen inträffade.

Predikanten sjöng först några strofer ur första versen:

”Jag är fattig bonddräng, men jag lever ändå.
Dagar går och kommer, medan jag knogar på.”

Sedan höll han en liten predikan om den lilla människans strävsamhet och det storsinne som Herren kommer  att visa på den yttersta dagen. Efter anförandet fortsatte visan, nu framförd av någon artist:

Sen så kommer söndan och då vill våran präst,
att jag ska i körkan men då sover jag mest.
Prästen kan väl sova hela måndagen …

Jag reagerade dock på att en av verserna av någon anledning hade lämnat osjungen. När jag kollade lyriken på nätet visar det sig att den mustiga andra versen hade lämnats bort. Den som verkligen skildrar drängens tankar om livets små nöjen:

Jag är fattig bonddräng och jag tuggar mitt snus,
och när lördan kommer vill jag ta mig ett rus.
Sen när jag blitt livad, vill jag tampas och slåss,
vila hos en flicka vill jag också förstås.

Om det var av omsorg för oss arma syndare eller att tidsramen inte medgav att hela visan återgavs vet jag inte. Men ibland ser jag en tendens hos vissa att vilja leva i en bubbla av helighet och undvika allt och alla som inte faller inom de ramarna. Den tendensen har jag lite svårt att förstå och acceptera. Med åren har jag insett att det är just människorna och företeelserna som faller utanför det som jag betraktar som normalt och sunt som förgyller och berikar tillvaron.

2 reaktioner på ”Predikanten som sa A och C men inte B

  1. Under min yrkesutövning på landsvägarna lyssnade jag ibland på dessa s.k.morgonANDAKTER.
    Jag räknade dem som humorprogram, det var uppiggande att höra det andefattiga snarvlet om man var sömnig pga för lite sömn eller ingen alls. Versionen av dravlet som du hörde är nog en pärla. Den borde platsa på Youtube, en höjdare för oss som blivit befriade från från religionen. ;=)

    • Brukar ibland i mitt stilla sinne ha gissningslekar med mig själv om hur predikantens inledande berättelse om någon vardagstrivialitet skall kunna tas över åsnebryggan till en lämplig bibeltext. Ibland måste man faktiskt erkänna att vissa besitter en viss talang för rentav trovärdiga åsnebryggor…

Kommentera

