Rötmånaden fortgår…

Konstaterar åter en gång att det blivit långt mellan blogginläggen. Försökte tidigare i dag visa lite aktivitet och kommenterade ett par av bloggen.fi’s bittraste debattörer. Jag vet inte riktigt hur jag skall tolka resultatet, kanske slog jag an eftertankens sträng, eller så såg man mig som icke seriös som inte borde blanda mig i det hela. Kanske är det så.  Resultatet av mitt kommenterande var att den ene bloggaren tog bort sitt inlägg med alla kommentarer. Den andre bara raderade min kommentar. Nåväl, att det raderades visar ju i alla fall att jag fick fram min åsikt till vederbörande, även om man uppenbarligen inte gillade vad jag skrev.

Jag har bloggat sedan bloggen.fi var i sina barnskor. Under årens lopp har man sett en hel del av folk som kommit på kant med varandra, ibland så till den milda grad att polisanmälan har gjorts. Sådant har i egenskap av medborgare och skattebetalare gjort mig en aning upprörd. Det är helt sjukt att rättsväsendets och samhällets resurser skall slösas på sådant som kunde skötas genom att två människor träffas, tittar varandra i ögonen och skakar hand under det att de lovar att aldrig mera kommentera varandras göranden och låtanden. För det är ju så med oss människor att vi inte kan vara överens med precis varenda medmänniska. Om man då inte bor under samma tak kan man lika gärna lämna varandra i fred. Det alternativet innebär att man i stället kan ägna sin energi åt vad man själv anser vara uppbyggligt.

Symptomatiskt för de som blivit osams här på bloggen är att de aldrig kommunicerat öga mot öga. Det är lätt att i upprördhet skicka arga mail, textmeddelanden och skriva giftiga kommentarer, saker som man aldrig sagt ståendes framför varandra.

12 reaktioner på ”Rötmånaden fortgår…

  1. Håller helt med dig. Å vuxna (?) människor dessutom. Du gav mig tillbaka en bild, som jag inte tänkt på ett tag. Konrad Lorenz forskade hur djur uppträder och interagerar. Det var de två hundarna på var sin sida av ett staket. De skällde, dräglade, gjorde utfall för att visa vad illa de skulle göra varandra. Springandes längs staketet tog det plötsligt slut! Där stod dom mittemot varandra. Vad händer? Jo, de sätter sig ned, undviker att se varandra i ögonen, slickar sig. Gjorde ALLT för att inte ens låtsas om att den andra fanns. Så gick de åt varsitt håll.. 8)

  2. Ta det inte så hårt det finns flera raderade 😉 En tackade för kommentaren iaf. före den raderades och kanske han menar få ett slut på det hela, kan man hoppas. Ha en bra helg Mvh

  3. Jo för att återgå till det bibliska. Jag tycker det är märk underligt där två eller åtmistone en är frälst för att föra Kristi ord, på en allmän blogg för sån tvekamp i meninglöshet att att åtminstone jag får en ordentlig funderare att: Är detta verkligen Guds och Jesus utsända män, I såfall stampar Jesus ännu på samma ställe som för 2000 år sen.

  4. Ove har nog rätt. Inget har ändrats under dessa drygt 2000 år. Dessa gudagubbar har bara den egna prestigen som det slås vakt om. Den de menar sej representera är en bifigur i sammanhanget.

  5. Som tur har jag inte desto mera tagit del det agressiva debaterandet (helt pga ointresse) men det väcker onekligen en del tankar, som att öst är öst osv, osv. Att bland in myndigheten verkar för mig lite krasst. Istället kunde de ta fram sin bibel och grunna på vad som menas med orden i Matteus 7:12. Det borde mana till eftertanke.

    • Precis! De här två försöker släcka eld med bensin. Men man får helt enkelt låta dem hållas, vad bryr sig nu de där om vad en icke utövande agnostiker säger…

  6. Varför skriver dessa människor sina inlägg och sen stänger möjligheten att kommentera. Anser att ifall ingen ges tillfälle att kommentera, så skall de inte komma med inlägg heller. Har själv blivit raderad på andra bloggar, vilka jag numera inte ens ids läsa eller ens försöka kommentera på nytt. 😉

    • I det ena fallet ursäktades det hela med att det skett i misstag, jag fick ett genmäle på min kommentar, men slutligen försvann hela inlägget. Jag gitter inte desto mera analysera och älta orsaken till det, varje bloggägare har ju rätten att radera om man så önskar. Ändå tycker jag att det visar på att man inte riktigt kan hantera andras åsikter.

Kommentera

