Höstpyssel

Det har varit lite väl mycket om det andliga och dess utövande på sistone. Nu skall jag som det anstår en icke utövande agnostiker lämna det därhän för att övergå till någonting mera jordnära. Veckoslutet har präglats av förberedelser inför det som komma skall, nämligen snö. De som känner mig vet vad jag anser om den hala nederbörden när den lägger sig i allt för tjocka lager.

Av förekommen anledning har jag försökt göra så mycket som möjligt av de utomhusjobb jag inte vill göra i snöfall. Jag började lördagen med att spola upp markfiltreringsbädden, gråvattnet från vårt residens leds via brunnar ut i dräneringsrör nedlagda i en sandbädd.  Eftersom sandbädden är nedlagd i en bassäng av blålera så fungerar den bara sådär lagom bra. Spolar man ur det hela med högtryckstvätten och en speciell spolslang så fungerar det ett tag igen. Jag lade också ut plogstickor på strategiska ställen. Det är inte kul när man har god fart på snöskottan och kör in i någon dold kantsten… Frugans agapantusar (stora gröna saker i gigantiska krukor) tog vi också in i farstukvisten för att de inte skall frysa. Tur att man har en liten pirra att släpa de där växterna på.

Resten av veckoslutet har jag haft kvalitetstid i verkstaden. Den gamla Toyota Landcruiser jag köpte i somras är utrustad med ett snöblad. Det fungerade i sig rätt bra, men för att lyfta och sänka det skall man för varje rörelse manövrera fördelningslådans spak, kraftuttagets spak och växelspaken. Står bilen i en lutning måste man dessutom dra i handbromsen. Det är väldigt mycket mer än min manliga simultanförmåga tål att belastas med under längre perioder. Jag har nu samlat delar för att få till ett elhydrauliskt system, jag skall alltså med blott en brytare kunna manövrera snöbladets rörelser. Inledningsvis har jag nu börjat kapa och svetsa till en ställning där hydraultuben skall fästas i bilen. Systemet skall integreras i sig själv på ett sådant sätt att det hela enkelt kan tas loss från bilen med bara några låstappar och en elkontakt.

En reaktion på ”Höstpyssel

Kommentera

