Faunan i diskmaskinen

Flera sena aftnar  när lugnet lagt sig i residenset har man kunnat höra mystiska ljud från köksregionen. Det har låtit som en illa orkestrerad sambakarneval. Övriga familjemedlemmar har bevisligen varit oskyldiga emedan de vid den sena tidpunkten i allmänhet är försjunkna i de oskyldigas sömn. Det skramlande plåtiga intermittenta oljudet har upphört så snart man stegat in i köket för att ta reda på vad som pågår. Jag anade redan för några dagar sedan att en mus antagligen funnit vägen in till vårt kök. Jag gillrade först en fälla apterad med Oltermanni 17%. Tydligen är nutida möss såna där fanatiska LCHF-dietister eftersom den magra osten inte dög, så jag brände på med en rejäl kludd Kavli Räkost i stället. Inte ens det dög, det svårplacerade skramlandet fortsatte utan att orsaken gick i fällan.

I går kväll vid 23-tiden smög jag mig likt en katt mot köket när ljudet uppstod. Jag kunde då lokalisera ljudet till diskmaskinen. Tyst för att inte väcka familjen drog jag ut maskinen på golvet. Ljudet tystnade. Jag försökte med hjälp av en ficklampa få en titt in i maskinens inre. Det var inte mycket man kom åt att se. Jag lät det hela bero och återgick för en stund till Discovery channel. Genast fortsatte skramlet från diskmaskinen, nu något ljudligare eftersom maskinen stod utdragen på golvet. Med sammanbiten min gick jag och letade fram en skruvmejsel (PH2) och började skruva loss plåten under luckan. Där inne kunde jag förutom de saker som normalt finns inuti en diskmaskin se makaroner. Någon liten filur har alltså hämtat matrester ur sopkorgen i skåpet bredvid och transporterat dem till diskmaskinens inre!. Insåg att det är en mus som upprättat ett skafferi i vår vitvara. Inte konstigt att det skramlar när en mus käkar stenhårda makaroner på diskmaskinens plåtbotten.

Jag antog att jag vid det laget med mitt meckande skrämt iväg krypet och bestämde mig för att återgå till Discovery channel. Jag hann bara sätta mig i soffan så var sambakarnevalen i diskmaskinen ånyo i full gång! Ett sånt envist kryp helt utan insikt om vem dess frid tillhörer! Jag lösgjorde diskmaskinens sidoplåtar för att komma åt bättre. Tämligen fruktlöst visade det sig. Vid närmare studier i diskmaskinens anatomi insåg jag att den måste vändas på sidan för att få bort bottenplåten. Det är något man inte utför ljudlöst på köksgolvet bortom midnatt när familjen sover,  jag lät det hela bero och gick och lade mig.

Nu i dag tog jag ut maskinen i verkstaden och skruvade bort bottenplåten, inte för att få tag i marodören utan för att förvissa mig om att den inte har gnagt på kablar och slangar. Musen har visat tacksamhet för vår gästfrihet, allt var i utmärkt skick.

Jag sanerade bort det lilla skafferiet och lade maskinen tillbaka på sin plats. Sedan drog jag in till järnaffären och köpte upp lite olika musfällor. Kanske den gamla goda pressade plåtklassikern har etsat sig in i mössens dna-arkiv för saker man skall akta sig noga för. Nu har jag bland annat en ny modell som skall fånga musen levande.  Om den funkar kan man ha mycket kul. Tänk att en sen afton glad och stolt väcka sin älskade för att visa sitt jaktbyte!

2 reaktioner på ”Faunan i diskmaskinen

  1. Heh! Då blir hon nog glad! Du kan ju släppa ut musen i sängen, så kan ni leka litet med den.
    Annars kan du ju ta en större mejsel (PH3) och helt enkelt slå livet ur den lilla rackarbajsaren. För övrigt ställer jag mig skeptisk till att plåtfällan skulle vara inetsad i mössens dna-arkiv, eftersom vi har använt dessa gamla klassiker med mycket stor framgång både under diskmaskinen och på andra ställen i huset. Erfarenhet har visat att fällorna skall placeras längs väggarna, då mössen springer där. Ofta klampar de rakt i klaveret liksom i förbigående.

Kommentera

