Underbart väder

Duggregn och dis ger underbara förutsättningar för en dag med kvalitetstid i verkstaden. Snöplogsprojektet står för tillfället stilla i väntan på delar. Senast jag gjorde något åt det hela var att provköra pumpen med hydraulcylindern tillkopplad med hopkok av slangar, rör och slangklämmor. Precis när plogen började vara nära sitt övre läge lossnade en slang varpå en liter hydraulolja sprutade ut på golvet. Det blev att sprida ut lite sågspån på golvet för att samla upp det hela.

I dag valde jag att i stället ge Landcruisern en service inför vintern. Ventiljustering var verkligen av nöden, lär inte ha blivit gjort på flera år. De flesta ventilerna behövde bara en lätt justering men ena insugsventilen hade inget spel alls och en av avgasventilerna hade 0,65mm i stället för föreskrivna 0,36. Antagligen var det därifrån ljudet av kastanjetter kom. Medan jag höll på och drog runt motorn under ventiljobbet upptäckte jag att fläktremmen var i rätt dåligt skick. Som tur var hade Motonet en passande rem så den är bytt nu också. Fördelen med Motonet är att man kan kolla via nätet om de har delen i lager.

Att jobba med en så pass gammal bil får en att uppskatta de rejäla dimensionerna och bristen på ömtåliga plastdetaljer. Tämligen gott om utrymme är det också. Om bilen som sådan kan man säga att den är från åttiotalet, ser ut som om den var från fyrtiotalet, har prestanda från sextiotalet  och körupplevelsen är från trettiotalet. Rena tidsmaskinen alltså.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s