Stora leksakslådan

Någon vis man sade:

”Då var jag en pojke, nu är jag bara en man”.

Att för en stund bli en pojke är därmed inget dumt tillstånd för en man i sina värsta år. Orsaken till det välsignade tillståndet var att jag i dag besökte en riktig stor leklåda. Lastbilsskroten i Munsala ( http://www.rmtrucks.com/swe/firma.html ) är ett elva hektars himmelrike för den som gillar stora grejer. Jag hade naturligtvis ett ärende till platsen, men när det första man ser när man kör in på området är ett ånglok så glömmer man lätt sitt egentliga ärende för en stund. Jag kunde naturligtvis inte hålla pojken i mig tillbaka. Jag smög upp i lokets förarhytt, stack ut armbågen och huvudet genom sidofönstret och såg myrar, stationer  och skogar susa förbi. Ljuvliga femton sekunder var det. Ett par pansarvagnar stod också och prydde området, att montera ett snöblad på en sådan skulle göra vinterns snöröjning till ett rent nöje.

Till salu finns också några tolvcylindriga ryska pansarvagnsmotorer, hade man en dylik borde man ju bygga en lämplig båt till den. Mitt ärende var egentligen snöröjningsrelaterat. Snöbladet på min Toyota Landcruiser har hittills höjts och sänkts med hjälp av vinschen som drivs av kraftuttaget. Det har medfört att när bladet skall regleras har man varit tvungen att först sätta fyhjulsdriftens fördelningslåda i neutralläge, föra kraftuttagets spak i drivläge, sätta i en växel, lätta kopplingen och vänta tills bladet kommit i önskat läge. Därefter har man åter kopplat ur kraftuttaget, lagt fyhjulsdriftens fördelningslåda i körläge, valt en lämplig växel och lättat på kopplingen. Dylika manövrar har ju inte precis gjort det enkelt att ploga ett trångt område där man måste höja och sänka bladet ofta.

Nu bygger jag ett elhydrauliskt system som gör att det hela kan manövreras med en knapp på växelspaken. Till det behövde jag en hydraulisk magnetventil. Jag förklarade mitt behov för en av killarna i personalen och hade efter en kort stund en ventil som passade mina behov precis. Man kan inte annat än beundra personalen på stället. Att kunna ha koll på var allt finns ute på det elva hektar stora området är imponerande. Att dessutom veta vilka delar som hör till vilken bilmodell kräver erfarenhet. Hatten av och en djup bugning!

2 reaktioner på ”Stora leksakslådan

  1. Oj, Kool att de hittade en hydraulisk magnetventil som hör till just din bilmodell!
    Jag undrar om de inte drev med dig 😉
    Annars är det nog härligt då man kan hänge sig åt pojkdrömmar, och du har rätt, det tär på koncentrationen!

    • Nåja, magnetventilen lär vara hemma från en bakgavellyft, och då är ju inte steget långt till ett snöblad på en gammal Toyota…
      Pojkdömmar skall man inte undertrycka, det är bara att glädjas när de uppfylls 🙂

Kommentera

