I väntan på snön

Nu borde allt svetsande, rörmokande och allt annat mekaniskt arbete vara slutfört på snöplogen. Plogen åker upp och ner på beställning via en brytare som är fäst på växelspaken. Mycket bekvämare än allt spakande som krävdes tidigare. Jag har ändå dubier över hur länge lyftmotorns relä kommer att hålla. Skall nog skaffa någonting som tål mer än 30 Ampere för säkerhets skull. Jag gillar få grejer att fungera genom att plocka samman grejer jag har liggande i gömmorna enligt tager-vad-man-haver-principen. Den här gången ser materiallistan ut som följer:

1 st boggipump som jag fick av den gode Uthus-Björn ( http://bloggen.fi/uthuset/ ), 1 st hydraulcylinder som egentligen var tänkt till ett båtstyrningssystem, 1 st magnetventil som inköptes på en upplevelseutflykt till Munsala, 1 st överårig brandsläckare som fungerar som oljetank, 1 st elmotor som fyndats på något skrottorg, lite rörstumpar, svetsstickor, rörnipplar, lite slangstumpar, lite stålbitar, elkabel, relän, en drös med bultar och muttrar och slutligen lite färg.

Det hela kan tas loss från bilen på några minuter genom att dra ur fyra låsbultar och elkontakten.

6 reaktioner på ”I väntan på snön

  1. Man-tager-vad-man-haver-principen som du använder dig av verkar vara alldeles ypperlig!
    Jag brukar använda mig av rätt-sak-till fel-ändamål-principen, och slutresultatet blir ungefär det samma 🙂
    Du verkar vara redo att välkomna en rejäl drös vinterhalvårsnederbörd. Själv står jag litet handfallen i den frågan, endast beväpnad med snöskotta och spade…

    • Nåja, för min del nog får snön hållas där den är ännu ett tag. Hinner antagligen ploga alldeles tillräckligt ändå. Dessutom gick det som jag befarade med lyftmotorns relä, efter lite provkörande och justerande brände reläet fast. Elektronikcentralen har ett som skall klara 60 Ampere, men de har inte öppet på söndagar…

  2. Det är lite så man blir avundsjuk. Jag börjar bli mer övertygad att jag (med fruns hjärtliga påtryckningar) sålde min gamla MB maasturi i onödan.

    • Stundom får man ge med sig inför övermakten 🙂 Den här får väl vara kvar så länge den inte blir ett hobbyprojekt till. Praktiskt är det ju nog med en dylik bil.

      • De är ju en gång för alla att det är så, men julgranssökande var faktisk roligare på tiden med maasturin. Det fanns ju möjligheten att man skulle hitta en gran på sanddynerna i byn. Det som var synd med den var att dieselskatten var onödigt hög så den fick ge vika för en billigare och praktiskare farmare.

        • Vilken fin idé, skall nog ta landcruisern till bybutiken där en färdighuggen julgransskog brukar uppstå ett lite före jul 🙂
          Trots att den här bilen är paketbilsregistrerad så tycker jag den är rätt dyr att försäkra och skatta. Jag valde att tillfälligt avregistrera den då den ändå bara används till att ploga gården några få gånger under vintern, förhoppningsvis. Man får väl ta den i trafik igen till våren när det skall släpas båtar och annat sommargods.

Kommentera

